خانه / اطلاعات عمومی / بهترین زمان ورزش کردن

بهترین زمان ورزش کردن

۳۰بعضی‌ها می‌گویند ورزش صبحگاهی را نمی‌شود با هیچ چیز دیگری تاخت زد، هم مفرح است و هم نشاط بخش، این عده که معمولاً سحر خیز نیز هستند، هر صبح تحت هر شرایطی، آماده رفتن به نزدیک‌ترین پارک می‌شوند و با پیاده روی، انرژی لازم را برای یک روز کاری پیدا می‌کنند. عده دیگری هم معتقدند، عصر هنگام برای ورزش کردن مناسب است چرا که سرعت سوخت و ساز بدن به حداکثر می‌رسد و کالری سوزی در بهترین شرایط انجام می‌گیرد.

یک پژوهشگر آلمانی نیز در آخرین تحقیق خود که روز گذشته در نشریه سلامت روح و جسم مونیخ به چاپ رسید، ابراز داشت، حقیقت این است ورزش کردن در هر زمانی از روز بهتر از فعالیت نکردن است، اما اگر می‌خواهید دقیقاً از این نکته که چه زمانی ورزش کردن بهترین بازدهی را برای بدن خواهد داشت مطلع شوید، نتیجه تحقیقات من نشان می‌دهد، بستگی به هدف فرد از ورزش دارد. برخی افراد به دنبال دستیابی به تناسب اندام هستند، برخی دیگر برای رهایی از استرس ورزش می‌کنند و پیاده روی نسخه درمانی رهایی از افسردگی و اضطراب به حساب می‌آید، گروهی دیگر نیز برای پیشگیری از بیماری و افزایش عملکرد ذهن و جسم تمرینات ورزشی انجام می‌دهند.
این مطالعات نشان داد افرادی که عادت دارند، قبل از شروع کار ورزش کنند ، در کار روزانه خود موفق‌تر عمل کرده، خواب شبانه بهتری دارند و بازدهی آنها در کار بالاتر از افرادی است که غروب ورزش می‌کنند. از طرف دیگر ورزش کردن در زمان غروب آفتاب، کاهش استرس، افزایش توانایی کنار آمدن با مشکلات و  برقراری رابطه بهتر با اعضای خانواده را به دنبال دارد.
 گروهی از متخصصان به زنان و مردانی که پس از گذراندن یک روز کاری سخت، توان لازم برای برقراری تعامل مثبت با اعضای خانواده‌شان را ندارند، پیشنهاد می‌کنند، قبل از رفتن به خانه، حتی برای نیم ساعت هم که شده در طبیعت ورزش کنند. در پژوهش‌های آماری اثبات شده است خانواده‌هایی که در برنامه روزانه‌شان، ورزش کردن گنجانیده شده، کمتر دچار درگیری و نزاع می‌شوند و برای حل اختلافات و مشکلات خود از راهکارهای پرخاشگرانه استفاده نمی‌کنند.
همچنین این تحقیق نشان داد ورزش‌های نیمروزی به بالا رفتن تمرکز کمک می‌کند، متخصصان به مربیان ورزش در مدارس پیشنهاد می‌کنند، ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح برای ورزش کردن دانش‌آموزان زمان مناسبی است چرا که قدرت تمرکز آنها را برای یادگیری و تمرین دروس در مدت زمان معین افزایش می‌دهد. خونرسانی بیشتر به مغز و تعادل بخشیدن به سیستم انتقال اکسیژن از فواید ورزش‌های نیمروزی بوده و ذهن را فعال‌تر می‌کند. ورزش کردن قبل از خواب از سوی هیچ یک از متخصصان توصیه نمی‌شود بویژه در افراد مبتلا به بی‌خوابی، باعث تشدید مشکل می‌شود. همچنین برای کسانی که می‌خواهند از طریق پیاده روی‌های تند یا ورزش‌های هوازی وزن کم کنند، ورزش‌های صبحگاهی با معده خالی نتیجه مؤثر تری دارد. در کسانی که پر خوری می‌کنند و با معده سنگین ورزش می‌کنند، احتمال از دست دادن وزن و سوخت و ساز کالری‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 مریم بهریان-برگرفته از روزنامه ایران

 

همچنین ببینید

اصول اولیه ورزش کوهنوردی

اصول اولیه ورزش کوهنوردی: برای انجام یک کوهنوردی موفق باید از نظر جسمی شرایط خاصی داشته باشید؛ ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.