خانه / سبک زندگی / انرژی مثبت / مثبت ‎اندیشی، بدن را در برابر کرونا مقاوم می‌کند

مثبت ‎اندیشی، بدن را در برابر کرونا مقاوم می‌کند

قدرتِ ایمانِ درون را در چارچوب اعتقادات بالا ببریم

احمد حلت، روانشناس، در گفت‎وگو با ایکنا، با بیان اینکه این روز‌ها بیشتر از ویروس کرونا «ترس از کرونا» بر جامعه غلبه کرده است، بر ضرورت مثبت‎اندیشی و امید به زندگی در این شرایط تأکید کرد و گفت: اولین مبنای ترس‌، افکار ماست و این افکار ناشی از اطلاعاتی است که از محیط می‌گیریم. اگر از منابع صحیح اطلاعات کسب کنیم، بی‌شک هیجانات منفی کمتر می‌شود. البته در این شرایط خاص یک‌سری از وظایف در کنترل انسان و یک‌سری وظایف خارج از کنترل اوست. آنچه انسان می‌تواند در این شرایط کنترل کند، رعایت بهداشت و استاندارد‌های سلامتی است.
وی افزود: در این روز‌ها مثبت‌نگری و مثبت‌اندیشی را به مردم جامعه توصیه می‌کنیم، چرا که تحقیقات نشان داده مثبت‌نگری با تقویت سیستم ایمنی بدن رابطه مستقیم دارد و قدرت سیستم دفاعی بدن را در مقابل با ویروس‌ها به طرز شگفت‏‌انگیزی بالا می‌برد. اگرچه افکار مثبت باعث حل همه مشکلات نمی‌شود، اما به شکل غیرمنتظره‌ای کمک می‌کند تا مشکلات قابل‌کنترل‌تر به نظر برسند. افکار مثبت کمک می‌کنند تا با دید بازتری به مشکلات نزدیک شویم و به دنبال راه چاره‌ای برای حل آن‌ها باشیم.
این روانشناس مطرح کشور با بیان اینکه افکار منفی و استرس انرژی بسیاری را از ما گرفته و تمرکزمان را کمتر می‏‌کند، گفت: مردم باید دقت کنند تا جایی که ممکن است مثبت‌اندیشی، مثبت‌نگری و تفکر مثبت داشته و امیدوار باشند که این بحران‌ به زودی رفع خواهد شد. نکته بعدی این است که مردم باید تا جای ممکن از تردد در سطح شهر و معابر عمومی خودداری کنند و فقط برای کار‌های ضروری برنامه‌ریزی کنند و از خانه خارج شوند.
عضو هیئت علمی آکادمی علوم دانشگاه دوشنبه تاجیکستان با بیان اینکه به عنوان یک روانشناس تنها توصیه‌ام به مردم این است که در چارچوب اعتقاداتشان، قدرت ایمان درونشان را بالا ببرند تا بتوانیم از این بحران و شرایط به سلامت عبور کنیم، ابراز کرد: مردم باید دقت کنند؛ ما بحران‌های بزرگتر از این موضوع را پشت سر گذاشته‎ایم و باید بدانیم که این ویروس سرعت انتقال بسیار بالایی دارد و به همین خاطر ضروری است که موارد بهداشتی را رعایت کنیم؛ البته در کسانی هم که گرفتار این ویروس می‌شوند تنها دو درصد احتمال آسیب و فوت وجود دارد، اما ایمان دارم که اگر همه مردم یکدست و یکدل توکل کنند و امید به رحمت خدا داشته باشند، قطعاً شاهد اتفاقات خوب و امیدبخشی خواهیم بود.
حلت در خصوص تقویت امید به زندگی در شرایط پراسترس اظهار کرد: مردم باید این واقع‌نگری را داشته باشند که همه چیز دست خداست؛ پس اگر تفکر مثبت و امید را جایگزین انگیزه‌های منفی، استرس‏‌ها و وحشت کنیم و اجازه ندهیم که این تفکرات بر روح و روان ما اثر بگذارد، قطعاً امید به زندگی تقویت خواهد شد و مردم می‌توانند به روال عادی زندگی خود بازگردند.
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از بیماری‎های امروز جامعه روان‌تنی هستند و باعث می‌شوند که ذهن و ناراحتی‎های روحی و روانی اثر منفی بر جسم بگذارد؛ گفت: با مثبت‎اندیشی و اندیشه‎های خوب، بدن خود را در مقابله با این ویروس واکسینه کنید. ذهن و بدن به طور ذاتی در ارتباط هستند. پس با مثبت‌اندیشی و بهبود سلامت روحی به شکل ناخودآگاه سلامت جسمی بیشتری را تجربه خواهیم کرد.

این روانشناس مطرح کشور افزود: مطالعات جدید نشان می‌دهد که احساسات مثبت و مثبت‎اندیشی می‌توانند در بهبود سریع‌تر بیماری‌های مهلکی همچون سرطان مؤثر باشند. حتی محققان با ارزیابی‌هایی که بر تعدادی از افراد مثبت‌اندیش و منفی‌نگر انجام دادند، دریافتند که افراد دارای نگرش مثبت، پرانرژی، شاد و آرام هستند و نسبت به افراد افسرده و عصبی کمتر مبتلا به سرماخوردگی می‌شوند. آن‌ها حتی طی این مطالعه گزارش دادند که افراد غمگین و منفی‌نگر حتی در صورت سلامتی از علائم سرماخوردگی شکایت می‌کنند. این یعنی قدرت تفکر می‏‌تواند ما را در مواجهه با بیماری‎ها مقاوم کند.

حلت با بیان اینکه تفکر مثبت معمولاً با خوش‌بینی حاصل می‌شود، تصریح کرد: این بخش مهمی از مدیریت استرس است؛ لذا با داشتن افکار مثبت در مورد اتفاقاتی که رخ می‌دهد، می‌توانیم میزان استرس خود را کاهش دهیم. البته اگر مردم استاندارد‌های پزشکی و بهداشت فردی و گروهی را رعایت کنند، کار خود را در حوزه پیشگیری انجام داده‎اند و بعد از آن باید تسلیم اوامر خداوند باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید بر موضوع خودمراقبتی در حوزه سلامت روان کار کنیم، تصریح کرد: مردم باید با واقعیت این بیماری بیشتر آشنا شوند تا استرس و اضطراب را کاهش دهند. هرچند استرس با میزان مشخص برای انسان بسیار خوب و لازم است و به ما هشدار می‌دهد که اقدامات ضروری را برای مراقبت از خود انجام دهیم، اما افزایش بیش از حد آن نیز بر روی بدن و روان اثر مخرب خواهد داشت.

همچنین ببینید

ماجرای بانوی خیّری که دبیر کل سازمان ملل متحد از او تقدیرکرد

ماجرای بانوی خیّری که دبیر کل سازمان ملل متحد از او تقدیرکرد/ این بانو کاندیدای ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.