خانه / اطلاعات عمومی / کارهای ناتمام و استرس پایان سال

کارهای ناتمام و استرس پایان سال

۷۴تمایل اساسی انسان تلاش برای کسب تعادل به عنوان یک ارگانیسم است و این تعادل غالبا در روزهای پایانی سال به هم می‌خورد.
روزهای پایانی سال افراد در حال تکاپو هستند و کارهای ناتمام، بخشی از ذهن انسان را درگیر می‌کند. انسان تمایل دارد با سرعت همه کارها را تمام و سال جدید را بدون استرس شروع کند.
کارها و امور ناتمام از لحاظ روان‌شناسی باعث می‌شود فرد علائم زیر را تجربه کند:
ـ اضطراب درونی
ـ استرس درونی
ـ لرزش و تغییر در آهنگ تنفس
ـ پرخاشگر شدن و بروز رفتارهای عصبی
ـ رفتارهای تکانشی
ـ کم طاقت بودن
ـ تغییر در خواب (بدخوابی و خواب ناآرام و احساس کم‌خوابی)
ـ نوسان خلق (مدام تغییر خلق می‌دهد)
این علائم باعث می‌شود فرد انرژی‌های روانی خود را در پایان سال بیش از حد از بین ببرد و اگر موفق نشود کارها را درست انجام دهد، نگران و مضطرب شده و بشدت کم‌حوصله می‌شود. بیشترین علت ایجاد این حالت نداشتن برخی مهارت‌ها و تاکید بیش از حد فرد روی زمان آینده است. در این شرایط فرد به‌آن دلیل مضطرب می‌شود که وضع موجود را رها کرده و روی آینده و کارهای ناتمام و مسائل آن متمرکز می‌شود.
مهم‌ترین مهارتی که برای کاهش اضطراب و استرس اسفند ماه نیاز است مهارت برنامه‌ریزی، مهارت مدیریت زمان و کنترل استرس است.
افرادی که برای امور خود برنامه‌ریزی صحیح انجام می‌دهند سلامت روان بهتری دارند. نوع برنامه‌ریزی شما نباید استرس‌آور و اضطراب‌زا باشد. برنامه‌هایی که مطابق با واقعیت و توانایی فرد تنظیم نشود، به ایجاد استرس منجر می‌شود و آرامش فرد را به هم می‌ریزد. برای برنامه‌ریزی کردن لازم است ابتدا در مکانی ساکت و خلوت تمرکز کنید و چند نفس عمیق بکشید. تعداد روزهای باقیمانده تا پایان سال را در نظر بگیرید و برای تمام روزهایتان برنامه‌ریزی کنید.
بخش مهم در برنامه‌ریزی مدیریت زمان است و اولین قدم در مدیریت زمان این است که به دنبال سارقان زمان بگردید. مشخص کنید کجا وقت‌تان به صورت نادرست هدر می‌رود و شما نمی‌توانید از آن زمان‌ها استفاده مناسبی ببرید. همچنین فهرستی از کارهایتان تهیه کنید و آنها را به ترتیب اهمیت بنویسید. جلوی هر کدام از کارها مدت زمانی که نیاز هست را ثبت کنید. در طول روز برنامه‌ریزی کنید که چند کار ناتمام را می‌توانید با توجه به زمانی که در اختیار دارید انجام دهید. برای کنترل استرس پایان سال لازم است از مهارت‌های تن آرامی استفاده کنید و در لحظات استرس‌زا قبل از این که چیزی بگویید، به آرامی از۴۰ تا ۱ به طور معکوس بشمارید.
در نظر داشته باشید هیچ چیز مهم‌تر از سلامت روان شما نیست و چنانچه انرژی ذهنی شما صرف امور ناتمام شود، نمی‌توانید به کارهایی که باقیمانده بپردازید. بنابراین هرکدام از کارهایی را که به تعویق انداختن آنها مشکل پیچیده‌ای در زندگی شما ایجاد نمی‌کند را در آخر فهرست قرار دهید و آرام باشید.
دکتر مهرنوش دارینی-روان‌شناس و مشاور

برگرفته از جام جم انلاین

همچنین ببینید

از خودت شروع کن

اگر امروز صبح که از خواب بیدار شده ای… بببینی که بیست کیلو چاق شده‌اید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.