خانه / اطلاعات عمومی / راه‌های خانه تکانی سالم

راه‌های خانه تکانی سالم

۶۶بوی بهار که می‌آید، حرکت و تکاپو در سراسر این سرزمین کهن آغاز می‌شود، خریدهای عید، آماده شدن برای سفر و خانه تکانی؛ سنتی دوست داشتنی که با همه سختی‌ها و دردسرهایش، کمتر ایرانی است که به آن پایبند نباشد.
به گزارش ایرنا، خانه تکانی، اغلب با دشواری‌ها و مشکلاتی همراه است، بالا رفتن از نردبان و خطر سقوط و شکستگی، کمردرد، مچ دردهای مزمن ناشی از سابیدن‌های مکرر، مشکلات تنفسی و مسمومیت ناشی از تنفس شوینده‌ها و حساسیت‌های مزمنی که با تنفس این مواد تشدید می‌شوند.
دکترمحمود معتمدی، متخصص ارتوپدی در این باره می‌گوید: اسفند هر سال شاهد افزایش مراجعه مردم به متخصصان ارتوپدی به خاطر آسیب‌های ناشی از خانه تکانی هستیم و آسیب به مهره‌های گردن یکی از مهم‌ترین این مشکلات است که بیشتر، زنان را هنگام نصب پرده یا تمیز کردن دیوارها درگیر می‌کند و این درد ممکن است به ناحیه شانه، بازو، ساعد و انگشتان نیز گسترش پیدا کند.
کمردرد نیز یکی از شایعترین مشکلات هنگام خانه تکانی است که دلیل اصلی آن معمولاً بلند کردن اجسام سنگین است.
دکترعلی عرفانیان، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیز توصیه می‌کند که در روزهای نزدیک به خانه تکانی هر روز صبح ورزش کنیم تا بدن کم کم برای فعالیت‌های جسمانی آماده شود و طی روزهایی که خانه تکانی انجام می‌شود، فشار ناگهانی به بدن وارد نشود.
هنگام تمیز کردن سطوح بالا مانند سقف، دیوار یا پنجره ها، اگر مدت زیادی کار تمیز کردن ادامه پیدا کند، گردن درد و دردهای عضلانی شروع می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود بعد از دو تا سه دقیقه کار مداوم، مدتی سر و گردن را پایین نگه داشت تا عضلات گردن استراحت کند.یکی از عوارض رعایت نکردن اصول بهداشتی هنگام خانه تکانی مچ درد است که اگر به صورت طولانی مدت تکرار شود، خطر بروز سندروم تونل کارپال یا کارپ در مچ دست به وجود می‌آید که درمان دیر هنگام آن به جراحی‌های دردناکی منتهی می‌شود.
به گفته دکترعرفانیان، سابیدن و کار زیاد با دست، یکی از عوامل مهم بروز مچ درد و خطر بروز بیماری کارپ است، برای پیشگیری از این عارضه بهترین کار، این است که قبل از شروع به فعالیت، برای مدتی با ورزش مچ‌های دست را قوی کنیم تا توان کار کردن را داشته باشند، دوم اینکه مدت زمان کار با دست را تقسیم کنیم و هر بار بیش از نیم ساعت فعالیت مداوم نداشته باشیم.
این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه توضیح می‌دهد: یکی از ورزش‌های سودمند که می‌تواند به پیشگیری از این عارضه کمک کند، این است که هر دو دستتان را مقابل خودتان صاف و مستقیم دراز کنید و سپس مچ‌ها و انگشتان دست‌هایتان را به عقب ببرید؛ درست مانند پلیس که می‌گوید ایست. برای مدت پنج ثانیه در این حالت بمانید و بعد مچ و انگشتانتان را رها کنید. سپس دوباره با دو دست کشیده و صاف، دستانتان را مشت کنید و آنها را محکم فشار دهید. در این وضعیت نیز پنج ثانیه بمانید و بعد، مشت محکمتان را به آرامی به طرف پایین خم کنید. پنج ثانیه نیز در این حالت بمانید و دوباره مچ‌ها و انگشتان دو دستتان را شل کنید. این ورزش را می‌توانید در فواصل کارهایتان به دفعات تکرار کنید.
فقط ورزشکاران نیستند که قبل از شروع مسابقه به آنها توصیه می شود، بدنشان را گرم کنند، توصیه پزشکان و متخصصان طب فیزیکی به مردان و زنانی که می خواهند خانه تکانی کنند نیز این است که قبل از شروع کار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با انجام حرکات نرمشی و کششی خودشان را آماده کنند. انجام خانه تکانی با تعریق و از دست رفتن آب بدن همراه است، بنابراین استفاده از لباس های راحت نخی و مصرف مایعات به میزان کافی به نحوی که آب و املاح لازم بدن تامین شود نیز از جمله اصول بهداشت خانه‌تکانی است.

برگرفته از روزنامه ایران

همچنین ببینید

از خودت شروع کن

اگر امروز صبح که از خواب بیدار شده ای… بببینی که بیست کیلو چاق شده‌اید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.