خانه / اطلاعات عمومی / خانه تکانی سیستماتیک

خانه تکانی سیستماتیک

۶۵مهدی صالح‌پور:هر قدر هم که تلفن همراه هوشمند یا تبلت نیازهای عمومی شما را در حوزه اینترنت پاسخگو باشد، نمی‌توان لزوم داشتن یک کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ را نادیده گرفت.
انجام پروژه‌های دانشگاهی، ا‌جرای برنامه‌های رایانه‌ای و ساماندهی انبوه فایل‌های مختلف نیازمند داشتن یک لپ تاپ یا رایانه رومیزی است. شاید به‌نظر برسد که با وجود لپ‌تاپ‌ها، عمر رایانه‌های رومیزی به سر آمده اما این سیستم‌های به ظاهر سنگین، همچنان بهترین انتخاب برای بخش بزرگی از کاربران است. حالا که به آخر سال نزدیک می‌شویم، لابه‌لای خریدهای نوروزی، ارتقای سیستم‌های خانگی دغدغه کاربران، به‌خصوص کاربرانی است که رایانه منزلشان توان پشتیبانی از نرم‌افزارهای جدید را ندارد. اگر شما هم می‌خواهید همگام با پیشرفت‌های دنیای دیجیتال، سیستم خود را ارتقا بدهید با این گزارش همراه شوید.

چه چیزی را ارتقا بدهیم
پردازنده مرکزی یا همان CPU به همراه کارت گرافیک، حافظه اصلی (هارد) و حافظه موقت (رم)، قطعاتی هستند که بیشتر از بقیه نیاز به ارتقا دارند و با توجه به این قطعات، دیگر نیاز نیست پول خود را صرف خرید یک سیستم جدید کنید. به هر منظوری که بخواهید سیستم خود را ارتقا دهید؛ چه برای ویرایش فیلم و چه انجام محاسبات، معمولا خرید پردازنده از اهمیت بیشتری برخوردار است اما اگر بخواهید حجم عظیم عکس و فیلم‌ و فایل‌های صوتی را آرشیو کنید، باید هارد سیستم را بیشتر کنید. بعضی اوقات هم نیاز به افزایش رم یا همان حافظه موقت دارید تا نرم‌افزارهای سنگین راحت‌تر اجرا شود. قبل از هر چیز، باید نیازتان برای ارتقا را تعیین کنید.

برای خرید پردازنده چقدر هزینه کنیم؟
بستگی دارد که بخواهید با سیستم چه کنید! اگر صرفا می‌خواهید بازی‌ها روان‌تر اجرا بشوند، لازم نیست لزوما هزینه زیادی برای پردازنده کنار بگذارید. پردازنده دوهسته‌ای Core i3 کار شما را راه می‌اندازد. با حداقل ۳۵۰هزار تومان می‌توانید از قطعات قدیمی به پردازنده نسل جدید برسید و خیال خودتان از بابت مغز سیستم راحت شود. اگر بخواهید ویرایش و تبدیل فیلم انجام بدهید، باز هم پردازنده در اولویت ارتقا قرار ندارد. متناسب با مادربورد سیستم، پردازنده ۴ هسته‌‌ای می‌تواند تا حد زیادی کار شما را راه بیندازد و بهتر است سراغ ارتقای حافظه‌های موقت و اصلی بروید. قیمت پردازنده ۴ هسته‌ای حداقل ۵۰۰هزار تومان و ۸ هسته‌ای یک میلیون تومان است.

به جای پردازنده، کارت گرافیک بهتر بخرید!
خیلی از کاربران تصور می‌کنند که برای اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی یا بازی‌های جدید به سریع‌ترین پردازنده روز دنیا نیاز دارند اما در واقع اینطور نیست. در حقیقت سنگینی بارگذاری اطلاعات در این عمل بر دوش کارت گرافیک است و این قطعه هر تصاویر گرافیکی را پردازش می‌کند و روی صفحه، نمایش می‌دهد. برای روان‌تر شدن نمایش گرافیک بازی‌ها یا پیش‌نمایش نرم‌افزهای گرافیکی، لازم است پردازشگر گرافیکی مناسب با نمایشگر خود ( معمولا ۱۹۲۰در ۱۰۸۰ )تهیه کنید. پردازنده مرکزی، وظیفه‌های جانبی مانند پردازش هوش مصنوعی کاراکترها و محاسبات فیزیکی را برعهده دارد و حتما لازم نیست پردازنده Core i7 که قیمت گران‌تری دارد را خریداری کنید و صرف هزینه برای کارت گرافیک انتخاب بهتری خواهد بود. البته فراموش نکنید باید قطعات سیستم توازن داشته باشند و کارت گرافیک و حافظه اصلی و موقت هم بتوانند از سایر قطعات پشتیبانی کنند. برای خرید کارت گرافیک حداقل ۱۵۰هزار تومان لازم است و درصورت نیاز، تا ۲ میلیون تومان هم جا دارد که هزینه کنید.

هماهنگی بین قطعات را فراموش نکن!
اگر از قبل مادربورد نسبتا جدیدی داشته باشید، خیالتان راحت‌تر است اما اگر مادربورد قدیمی داشته باشید که امکان پشتیبانی از قطعات جدید را نداشته باشد، خرید یک مادربورد را در دستور کار قرار دهید. البته می‌توانید بدون خرید این قطعه، وقتی می‌خواهید پردازنده، کارت گرافیک یا حافظه موقت را ارتقا بدهید، بیشتر جست‌وجو کنید تا قطعه‌ای پیدا کنید که با مادربورد سیستم سازگاری داشته باشد. البته در این صورت انتخاب‌های شما به‌شدت محدود می‌شود و باید توجه داشته باشید که هر مادربوردی با هر پردازنده‌ای سازگار نیست و شما باید به‌دنبال پردازشگری بگردید که نوع سوکت آن با مادربوردتان یکسان باشد. قیمت ارزان‌ترین نوع مادربورد، ۲۵۰هزار تومان است و براساس امکانات دیگر مثل تعداد پورت‌های حافظه، نوع سوکت پردازنده، چیپ ست و مسائل فنی دیگر، تا ۲ میلیون تومان هم در بازار موجود است.

حافظه‌های اصلی و موقت را دریاب
برای مدیریت فایل‌های سنگین و حجیم یا برای ویرایش و تدوین فیلم و عکس یا انجام کارهای سنگین محاسباتی که نیازمند استفاده از نرم‌افزهای گرافیگی سنگین هستند، خرید حافظه به‌خصوص حافظه موقت یا رم اهمیت پیدا می‌کند.

هنگام خرید این قطعه علاوه بر ظرفیتش باید نیم نگاهی هم به سایر ویژگی‌های رم داشته باشید. این روزها اگر در بازار بگردید، دیگر اکثر رم‌ها از نوع DDR3 و DDR4 هستند و اگر قصد خرید رم دارید، رم DDR2 نخرید مگر اینکه سیستم شما قدیمی باشد و مدل‌های بالاتر را پشتیبانی نکند. به سرعت رم هم باید توجه داشته باشید که حداقل سرعت ۱۳۳۳را داشته باشد. اینطوری دیگر در محاسبات مختلف، شما را اذیت نخواهد کرد. برای خرید حافظه موقت، با کمتر از ۱۰۰هزار تومان می‌توانید یک رم ۲ یا ۴گیگابایتی خریداری کنید. البته بسته به سرعت و حافظه، رم ۲ میلیون تومانی هم در بازار وجود دارد که به احتمال زیاد، به‌کار شما نمی‌آید.
برای خرید حافظه اصلی یا هارد هم، اگر قصد دارید سیستم قدرتمندی داشته باشید، به جای هاردهای معمولی از هاردهای SSD استفاده کنید؛ چرا که درصورت پایین بودن سرعت هارد، همین قطعه باعث کاهش سرعت کل سیستم شده و با وجود آن، دیگر قطعات سیستم از تمام قدرتشان استفاده نخواهند کرد.

هاردهای SSD به جای استفاده از صفحه‌های چرخان در هاردهای معمولی که به‌صورت الکترومکانیکی عمل می‌کنند، به‌صورت الکترونی و با صفحاتی مغناطیسی عمل می‌کنند و لازم نیست تا مانند هاردهای معمولی بچرخند و این روند سرعت بازخوانی اطلاعات را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. قیمت هارد در این مدل، از حدود ۱۰۰هزار تومان برای ۳۲گیگابایت شروع می‌شود تا ۵۰۰هزار تومان برای هاردهای ۲۴۰گیگابایتی. البته شما با یک هارد ۱۲۸گیگابایتی ۲۵۰هزار تومانی که نرم‌افزارها و سیستم عامل را روی آن نصب کنید، کارتان راه می‌افتد و بهتر است هارد اکسترنال که قیمت کمتری دارد را برای آرشیو استفاده کنید.

برگرفته از همشهری آنلاین

همچنین ببینید

اصول اولیه ورزش کوهنوردی

اصول اولیه ورزش کوهنوردی: برای انجام یک کوهنوردی موفق باید از نظر جسمی شرایط خاصی داشته باشید؛ ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.