خانه / سخنان روز / ۲۸ اردیبهشت؛ روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری گرامی باد

۲۸ اردیبهشت؛ روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری گرامی باد

۱۲۶

۲۸اردیبهشت ماه همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت حکیم عمر خیام گرامی داشته می شود .

ابوالفتح الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری مشهور به خیام از برجسته ترین حکما و ریاضی دانان جهان اسلام در سال ۳۲۹ ه. ق در نیشابور دیده به جهان گشود.

حکیم عمر خیام پس از طی تحصیلات در زمینه های مختلف در رشته ریاضیات و نجوم تبحر خاصی یافت. و در این حوزه شیوه های خاصی را در حل مسائل مختلف ابداع کرد. حکیم عمر خیام به دلیل تبحر و دانش عظیم که در این دو علم به دست آورده بود، ملکشاه سلجوقی او را به سوی دربار خود فرا خواند و او را گرامی داشت

خیام در نزد ملکشاه دست به انجام کارهای بسیاری زد که از میان آنها می توان به نگارش تقویم جلالی اشاره کرد. حکیم عمر خیام بنا به درخواست ملکشاه رصدخانه ملکشاهی را ساخت و درصدد اصلاح تقویم موجود برآمد. تقویم جلالی او که امروزه در میان ایرانیان رواج دارد از چنان اعتباری برخور دار است که تا کنون کمتر به آن ایراد وارد شده است.

گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و حجهالحق لقب داشته است؛ ولی آوازهٔ وی بیشتر به واسطهٔ نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد.

حکیم عمر خیام را امروزه بیشتر به دلیل اشعارش می شناسند. این دانشمند برجسته جهان اسلام در سال ۵۱۷ ه.ق چشم از جهان فرو بست.

همچنین ببینید

۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی گرامی باد

  بعضی کتاب ها یک «دام» هستند و برخی دیگر«صد دام». کتاب های گمراه کننده، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.