خانه / اطلاعات عمومی / جنگ تن به تن با دشمن طبیعت!

جنگ تن به تن با دشمن طبیعت!

۳۶وقتی از خرید برمی‌گردید و وسایل را جا‌به‌جا می‌کنید توجه‌تان به چیز خاصی جلب نشده است؟ همه‌‌چیز عادی است؟

به‌نظر شما با این حجم از پلاستیک حاصل از خرید‌های روزانه چه می‌توان کرد؟ با یکسری کارهای ساده می‌شود درصد زیادی از مصرف پلاستیک را کاهش داد و هزینه این جنس پراستفاده مخرب را برای طبیعت کم کرد. چرخ خیاطی‌تان را به راه کنید، پارچه‌های اضافه‌ای که کنار کمد روی هم چیده‌اید را بیرون بیاورید و نقش مدیریتی خودتان را در خانه با اجرای چند کار ساده مانند دوختن یک ساک و برنامه‌ریزی برای پلاستیک‌های موجود در خانه، به خوبی اجرا کنید.

  • فکرتان را به‌کار بیندازید

ظاهرا در خریدهای روزمره، ما ناگزیر از استفاده از پلاستیک هستیم چرا که باید این وسایل را به شکلی به خانه منتقل کنیم. ولی با کمی دور‌اندیشی می‌توانیم مصرف پلاستیک‌های دسته‌دار و… را به حداقل برسانیم. برای این کار می‌توانید چند ساک پارچه‌ای با سایزهای متفاوت بدوزید و آنها را همیشه در چرخ خرید یا ماشین‌تان قرار دهید. حالا می‌توانید از فروشنده بخواهید میوه‌ها و خوراکی‌های شما را داخل این کیسه‌ها بریزد. از تنوع پارچه‌های‌تان استفاده کنید و کیسه‌هایی را برای خریدهای خانه بدوزید. برای این‌کار، سه‌طرف ۲تکه پارچه را بدوزید و ۲ عدد دسته برای ساک سبک خوش‌نقش جدیدتان کوک بزنید. این یکی را در کیف دستی‌تان قرار دهید و همیشه همراه خود داشته باشید. زمان‌هایی که برای خرید کتاب یا لباس می‌روید این وسایل را داخل ساک دست‌دوز خودتان بگذارید. برای هر کدام از اعضای خانواده‌تان هم از این ساک‌های بهاری بدوزید و به آنها هدیه بدهید. دوخت‌شان وقتی از شما نمی‌گیرد، می‌توانید آنها را با عشق تهیه کنید و به دیگران نیز این طبیعت دوستی را پیشنهاد بدهید.

  • پلاستیک‌ها را دور نریزید

برای بعضی خرید‌ها مجبورید از پلاستیک استفاده کنید؛ پس بعد از رسیدن به خانه آنها را دور نریزید. مرتب تا کنید با روشی مانند پیچیدن سمبوسه، آنها را جمع کنید و داخل یک پلاستیک بزرگ‌تر قرار دهید. حالا هم حجم‌شان کمتر شده است و هم مرتب شده‌اند. می‌توانید از این پلاستیک‌ها یکی دو بار دیگر استفاده کنید.

  • جعبه پلاستیک‌ها

اگر فرصت تا کردن پلاستیک‌ها را به روش قبلی ندارید، آنها را درون یک جعبه دستمال کاغذی که به تازگی خالی شده است قرار دهید: ابتدا یکی از آنها را درون جعبه ببرید، سپس قسمتی از پلاستیک بعدی را درون دسته‌های اولی جا بدهید و همینطور ادامه بدهید تا جعبه دستمال کاغذی پر شود. با این روش حجم پلاستیک‌ها کم می‌شود و جای مخصوص به‌خودشان را پیدا می‌کنند. بیرون آوردن‌شان هم کار ساده‌ای ‌می‌شود.

  • کیسه زباله نخرید

از همین پلاستیک‌هایی که به داخل خانه می‌آورید می‌توانید به‌عنوان کیسه زباله استفاده کنید، این یعنی لازم نیست پلاستیک جدیدی که فقط کاربردش قرار دادن زباله‌ها درون آن است، تهیه کنید. شاید بگویید حجم آنها کم است. خب این بهتر است و شما می‌توانید زباله‌ها را سریع‌تر از خانه خارج کنید و منتظر این نمانید تا تمام کیسه زباله به آن بزرگی پر شود. عده دیگری هم احتمالا می‌گویند این پلاستیک‌ها بعضی وقت‌ها نازک‌اند یا سوراخ که شیرابه پس می‌دهند. جواب این مسئله هم راحت است؛ از دو یا سه پلاستیک کوچک درون هم استفاده کنید!

  • به تغذیه روزانه بچه‌ها هم فکر کنید

برای تغذیه همراه بچه‌ها فکری کرده‌اید؟ بهتر است ظرف مخصوص چاشت برای آنها تهیه کنید تا با استفاده از آن، ساندویچ‌های دستپخت شما و میوه و تنقلات خانگی دیگر را همراه خود به مدرسه ببرند. با این روش هر روز پلاستیک‌های جدیدی برای این کار استفاده نمی‌شود. همین روش را می‌توانید برای ناهار همراه همسرتان در محل کار، انجام دهید. اگر بنا به هر دلیلی نتوانستید ظرف‌های غذا را در کیف بچه‌ها و مرد خانه‌تان جا بدهید، می‌توانید از زیپ کیپ‌ها استفاده کنید. این نوع از پلاستیک‌ها مقاوم‌تر هستند. زیپ بالای محفظه پلاستیکی اجازه ورود هوا به داخل آن را نمی‌دهد و شما می‌توانید از این پلاستیک چندین روز استفاده کنید و حتی آنها را با آب سرد بشویید تا برای استفاده مجدد به کارتان بیاید.

  • درون فریزر را مدیریت کنید

موادی که قرار است داخل فریزر قرار بگیرند را در ظرف‌های در دار قرار دهید؛ ظرف‌هایی که تقسیم بندی دارند و در هر خانه آن می‌توانید مواد غذایی خاصی را بریزید و راهی فریزر کنید. این کار مانع استفاده زیاد از پلاستیک‌های نازک می‌شود و فضای درونی فریزر شما نیز مرتب‌تر و به سامان‌تر به‌نظر می‌رسد.

مریم حدادی-برگرفته از همشهری آنلاین

همچنین ببینید

از خودت شروع کن

اگر امروز صبح که از خواب بیدار شده ای… بببینی که بیست کیلو چاق شده‌اید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.