خانه / اطلاعات عمومی / دریچه افزایش کیفیت زندگی سالمندی

دریچه افزایش کیفیت زندگی سالمندی

۶۰سال‌هاست که محققان و پژوهشگران حوزه علوم شناختی و مغز و اعصاب به دنبال راهی هستند تا از سرعت تحلیل رفتن مغز بکاهند و زندگی را در دوره  سالمندی  راحت و دلپذیر کنند. جدیدترین تحقیقات انجام گرفته در مؤسسات تحقیقاتی معتبر دنیا نشان می‌دهد چگونه می‌توان امیدوار بود با تکنیک اهدای خون جوانان به افراد سالمند، شور، نشاط و امید به زندگی را به افراد کهنسال هدیه داد.

گزارش مؤسسه تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد، پیوند خون افراد جوان را به سالمندان، روشی برای تحقق رؤیای جوان ماندن و شمارش معکوس ثانیه شمار عمر از سوی محققان اعلام کرد. این تحقیق پژوهشگران اکسیر جوانی را به سالمندان هدیه می‌دهد  و ساعت فیزیولوژیکی بدن را به سمت گذشته تنظیم می‌کند.
 به گزارش مؤسسه تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد، راز پیدایش امید دوباره به زندگی سالمندی و کمک به کنترل بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر، انتقال خون از جوانان به سالمندان است. دکتر کریس ون تولمن و پروفسور آنجلا ریپون، در آخرین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند، انتقال پلاسمای تصفیه شده خون از موش‌های آزمایشگاهی  جوان به موش‌های آزمایشگاهی سالمند، روند پیری را کند کرده و باعث شد سلول‌های جوان مغزی جایگزین سلول‌های پیر شوند.
همچنین این آزمایش نشان داد  موش‌های کهنسالی که توانایی یافتن مسیر و تشخیص مواد غذایی از یکدیگر را در جعبه آزمایش از دست داده بودند، پس از تزریق پلاسمای خون موش‌های جوان موفق شدند در مدت زمان کوتاه و به فاصله ۲۴ ثانیـــــه، راه خروج را در جعبه ماز، پیدا کرده و علائم ناتوانی‌های شناختی در آنها از بین رفته بود.
دکتر کریس ون تولمن می‌گوید، در پژوهشی دیگر که بر ۱۸ داوطلب مبتلا به دمانس در مراحل اولیه انجام گرفت، مشخص شد، انتقال خون از افراد جوان در کند شدن سرعت بیماری و  از بین رفتن نشــــانه‌ها نقش دارد. زمانی که به ایـــن افراد  خون تزریق شد، تغییراتی به نفع افزایش عملکرد مغز در مقابله با بیماری انجام گرفت.
دکتر تولمن معتقد است، هنوز به بررسی‌های بیشتر در این زمینه  نیاز است چرا که عوارض ناشی از آن کاملاً مورد مطالعه قرار نگرفته است و برخی محققان معتقدند، احتمال ابتلا به سرطان در این روش ممکن است افزایش پیدا کند. با این حال به ثمر رساندن چنین ایده‌های تحقیقاتی  چشم اندازی برای بالا بردن امید به زندگی در سالمندان، کمک به ارتقای  کیفیت زندگی در میانسالان و افراد مسن و کنترل بیماری‌های شناختی در آنها می‌شود.  مطابق با پژوهش‌های انجام گرفته مغز انسان از ۴۰  سالگی شروع به کوچک شدن می‌کند و در هر دهه ۵ درصد از حجم آن کم می‌شود  از بین رفتن سلول‌های مغزی و کوچکتر شدن حجم مغز بر عملکرد قشر خاکستری تأثیر گذاشته و کارایی آن بخش از مغز را که مسئول تفکر و تصمیم‌گیری است دچار نقصان می‌کند. دانشمندان امیدوارند راهی پیدا کنند که به عملکرد بهتر مغز سالمندان کمک کرده وآنها را تا حدی از کمک دیگران برای تصمیم‌گیری و تفکر بی‌نیاز کند.

برگرفته از روزنامه ایران

همچنین ببینید

از خودت شروع کن

اگر امروز صبح که از خواب بیدار شده ای… بببینی که بیست کیلو چاق شده‌اید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.