خانه / اخبار / نسخه ای که با انسانیت پیچیده شد

نسخه ای که با انسانیت پیچیده شد


«زندگی» به روایت پزشکی که برای بیمارانش نسخه انساندوستانه می نویسد
نسخه ای که با انسانیت پیچیده شد

۳۲

یوسف حیدری: دست نوشته دکتر پشت نسخه بیمار روایت انساندوستی پزشک جوانی  بود که وقتی از وضعیت بد اقتصادی بیمارش باخبر شد تصمیم گرفت مخفیانه هزینه داروهای او را بپردازد.
ماجرای پزشک متعهد تبریزی چند روزی است در شبکه‌های اجتماعی بازتاب بسیار پیدا کرده است. این پزشک جوان در پشت نسخه بیمارش برای داروخانه نوشت این بیمار قادر به پرداخت  هزینه داروهایش نیست و او این هزینه را پرداخت خواهد کرد.
دکتر علیرضا صلحی  که این روزها در یکی از مراکز بهداشتی شهر تبریز  مشغول طبابت است. و علاقه‌ای نداشت کاری که انجام داده بود رسانه‌ای شود در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه زندگی از چهار سال طبابت و حضور در منطقه محروم راسک در سیستان و بلوچستان گفت.
این  پزشک عمومی با بیان اینکه سال ۹۰ از دانشگاه فارغ التحصیل شده است گفت: از کودکی علاقه زیادی به پزشکی داشتم و پدرم که معلم بود همیشه سعی می‌کرد من و برادرم را در مسیری هدایت کند که به آن علاقه داشتیم. پدر بهترین مشوق من بود و درس‌های زیادی از او آموختم.
 فرزند اول خانواده هستم و با وجود آنکه در رشته ریاضی تحصیل می‌کردم اما به خاطر علاقه زیادی که به پزشکی داشتم سال سوم دبیرستان تغییر رشته دادم و در رشته علوم تجربی ادامه تحصیل دادم. برای تحقق آرزوهایم پله‌ها را یکی یکی طی کردم و پس از قبولی در کنکور پزشکی وارد دانشگاه آزاد تبریز شدم. در مراسم جشن فارغ التحصیلی وقتی همه ما قسم نامه بقراط را با صدای بلند می‌خواندیم احساس کردم این قسم نامه سراسر درس انسانیت است و در آن به وظیفه پزشک که نجات جان انسان‌ها و درمان آنها بدون توجه به جایگاه و مقام آنهاست تأکید شده است.۱۹
وی ادامه داد: سال ۹۰ پس از فارغ التحصیلی برای گذراندن طرح به استان سیستان و بلوچستان و شهر راسک رفتم. درآنجا بخوبی تلخی محرومیت را لمس کردم.
 البته این محرومیت در روستاهای اطراف این شهر بسیار زیاد بود و مردم در شرایط و امکانات پایین زندگی می‌کنند. این مردم با وجود کمبود امکانات ولی معدنی از صفا و محبت هستند و من یک سال و نیم در مرکز بهداشت این شهر طبابت کردم.
 بیشترین بیماری که مردم این منطقه با آن دست به گریبان بودند مربوط به دستگاه گوارشی بود و همه آنها نیز به دلیل کمبود آب بهداشتی در منطقه بود. با توجه به محرومیت مردم این منطقه سعی می‌کردم در همه ساعت‌های شبانه روز اگر نیاز به درمان داشتند به آنها کمک کنم. یکی از شب‌ها که به دلیل باران‌های موسمی سیلاب به راه افتاده بود باید برای درمان زن جوانی که در یکی از روستاهای اطراف بشدت بیمار شده بود می‌رفتم.
در تاریکی شب با ماشین از رودخانه خروشان عبور کردم و خواست خدا بود که به موقع به روستا رسیدم.
دکتر صلحی درباره نامه‌ای که برای داروخانه نوشته بود و از آنها خواسته بود از بیمار پول نگیرند گفت:‌بعد از پایان طرح به تبریز بازگشتم و در مرکز بهداشت مشغول به طبابت شدم. در این مرکز از کسانی که دفترچه بیمه دارند مبلغ ۱۲۰۰ تومان حق ویزیت و کسانی که بیمه نیستند ۲۷۶۰ تومان گرفته می‌شود. چندی قبل در اتاق مشغول کار بودم که متوجه صدای مرد میانسالی شدم او  با متصدی پذیرش مرکز بهداشت صحبت می‌کرد.
 از حرف‌های او متوجه شدم برای پرداخت حق ویزیت مشکل دارد. وقتی وارد اتاق شد او را معاینه کردم و مشخص شد دچار فشار خون، چربی بالا و همچنین دیابت است. از آنجا که این بیماران نیاز به برنامه تغذیه‌ای دارند او را به همکارم که پزشک تغذیه است معرفی کردم تا پس از برنامه غذایی برایش دارو تجویز کنیم. در این فاصله با خود فکر کردم چطور می‌توانم به این مرد کمک کنم. او می‌گفت در گذشته وضعیت مالی خوبی داشته اما به دلیل ورشکستگی در شرایط بدی به سر می برد . هزینه داروهای او با توجه به اینکه بیمه نداشت بالا بود. می‌دانستم که از عهده هزینه آن بر نمی‌آید.
 تصمیم گرفتم برای همکاران داروخانه نامه‌ای به زبان انگلیسی بنویسم و از آنها بخواهم که پول کمی بابت داروهای این بیمار بگیرند و بقیه هزینه را خودم پرداخت کنم اما وقتی متوجه شدم بیمار بی‌سواد است در پشت نسخه این نامه را نوشتم و شماره تماس ام را در آن قید کردم و از آنها خواستم برای اینکه بیمار متوجه نشود مبلغ کمی از او بگیرند و سپس با من تماس گرفته تا بقیه پول داروها را برایشان واریز کنم. وی ادامه داد:‌چند روز از این ماجرا گذشت تا اینکه در یکی از شبکه‌های اجتماعی نامه‌ای را که نوشته بودم دیدم. پزشکان داروخانه وقتی نامه را خوانده بودند پولی بابت داروهای این بیمار از او نگرفته بودند و شواهد نشان می‌دهد‌ آنها این نامه را در شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اند. من کمترین کار را برای یک بیمار انجام داده ام و علاقه‌ای نداشتم که رسانه‌ای شود. در کشورمان ایران پزشکان و جراحان سرشناسی هستند که رایگان بیماران را ویزیت و یا جراحی می‌کنند و کار من در برابر آنها چیزی نیست.
وی افزود:  از دیدگاه من زندگی بسیار زیباست و این ما هستیم که می‌توانیم آن را زیبا کنیم و یا به زشتی آلوده کنیم. همه ما در هر شغلی که باشیم می‌توانیم با کمک به دیگران به زندگی زیبایی ببخشیم و لذتی که در کمک به دیگران است با دریافت میلیاردها تومان پول قابل قیاس نیست.

برگرفته از روزنامه ایران

همچنین ببینید

افتتاح مرکز شیمی درمانی بیمارستان امام علی (ع) آمل

افتتاح مرکز شیمی درمانی بیمارستان امام علی (ع) آمل مرکز شیمی درمانی شهرستان آمل امروز ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.