خانه / اطلاعات عمومی / شاد​ی همین نزدیکی است

شاد​ی همین نزدیکی است

۱۲۲بسیاری از ما انسان‌ها برای آغاز یک فرآیند جدید در زندگیمان، منتظر فرارسیدن زمانی مناسب هستیم.

منتظریم اولین روز هفته از راه برسد. یا این که سال نو را مبدأ تغییر و تحولات تازه در زندگی می‌دانیم، اما ای‌ بسا نوروزهایی که می‌آیند و می‌روند ولی «آن روز موعود» هرگز رخ نمی‌نمایاند. گشودن در شادمانی نیز یکی از همین تغییرات است، اما کی و چگونه؟ آیا باید کارهای پیچیده و هزینه‌بری انجام دهیم تا بالاخره روزی از روزها شادی هم به رویمان لبخند بزند؟

پاسخ اینجاست که شاد بودن، صرفا یک احساس نیست، بلکه می‌توانیم هر روز به آن بپردازیم و از مواهبش برخوردار شویم. نکته قابل توجه این است که آدم‌ها در پرداختن به «عادات شادمانی» یکسان عمل نمی کنند. در واقع آن عاملی که معمولا به سراغش نمی‌رویم، «پذیرش خویشتن» است. ما با چشمپوشی بر این واقعیت، شادمانی را جایی فراتر و در دوردست‌ترین افق‌ها جستجو می‌کنیم، این همان اشتباه بزرگ ماست.

محققان دانشگاه هرتفورد شایر در پژوهشی به منظور سنجش شادمانی با این عنوان که «بیایید کار متفاوتی بکنیم» رفتار۵۰۰۰ نفر را بررسی کردند به این ترتیب که افراد به ده‌عادت برای شاد شدن، از یک تا ده امتیاز دادند. جالب است بدانید آخرین امتیاز نصیب همان عاملی شد که این پژوهش علمی آن را شاه کلید شادمانی می‌داند.

در این رتبه‌بندی، «بخشندگی» بر سکوی نخست نشست. در حالی که «تعامل و ارتباط با دیگران» رتبه دوم را از آن خود کرد.

این تحقیق همچنین گویای این حقیقت بود که کدام عادات، رضایت عمومی مردم را از زندگیشان تأمین می‌کند. تمامی آن ده عادت، ارتباط عمیقی با ایجاد حس رضایت داشتند. در این آزمون نیز با وجود این که انتظار می‌رفت «پذیرش خویشتن» اصلی‌ترین عامل به حساب آید، اما از دید آن ۵۰۰۰ نفر، مورد اهمیت قرار نگرفته و آخرین رتبه را از آن خود ساخت.

از افراد پرسیده شد «هر چند وقت یکبار با خود مهربانید و خودتان را به همان صورتی که هستید می‌پسندید؟» پاسخ‌ها واقعا تأمل‌برانگیز بود. فقط پنج درصد آنها به «پذیرش خویشتن» بیشترین نمره، یعنی عدد ده دادند. در حالی که حدود ۲۰ درصد نمره ۸ یا ۹ و کمتر از ۳۰ درصد ۶ یا ۷ دادند و الباقی (۴۶ درصد) به خودشان رتبه ۵ یا کمتر دادند.

با اجرای سه اقدام مؤثر می‌توانید سطح پذیرش خویشتن را در خود بالا ببرید:

همان اندازه با خودتان مهربان باشید که با دیگران مهربانید. اشتباهات خود را فرصت‌هایی برای آموختن بدانید. به کارهایی که بخوبی از عهده‌شان برمی‌آیید توجه کنید، هر چند کارهای کوچکی باشند.

از دوست یا همکاری صادق بخواهید که راجع به نقاط قوت شما نظر بدهد یا این که بگوید ارزش شما را به چه می‌بیند؟

اوقاتی را صرف آرامش خویشتن کنید. درست همان طور که فرکانس رادیو یا تلویزیون را تنظیم می‌کنید به فرکانس احساسات و عواطف درونیتان نیز گوش جان بسپارید و سعی کنید با همان کسی که هستید آرام بگیرید.

ده کلید شادمانی مورد بررسی در پژوهش یادشده عبارت بودند از: بخشندگی و به سود دیگران کار کردن، تعامل و برقراری رابطه با دیگران، تمرینات ورزشی و مراقبت از جسم، شکرگزاری و توجه به عالم اطراف و نعمات الهی، آگاهی و آموختن تازگی‌ها، سوگیری و داشتن هدفی برای رسیدن، بازگشت‌پذیری و خراب نکردن پل‌های پشت سر، احساسات و رویکردی مثبت داشتن، پذیرش خویشتن و راحت و خوش بودن با واقعیت خود، معنویت و خود را جزئی از عالم بی‌منتها دانستن.

مورد نهم همان چیزی است که بسیاری از ما بیش از هر کلیدی به آن نیاز داریم.

همچنین ببینید

از خودت شروع کن

اگر امروز صبح که از خواب بیدار شده ای… بببینی که بیست کیلو چاق شده‌اید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.