خانه / اطلاعات عمومی / کابوس خرید را تمام کنیم

کابوس خرید را تمام کنیم

۲۰۰۱۴۲۲۶۶-۰۰۱اگر با خودتان صادق باشید متوجه می‌شوید که بسیاری از خرید‌هایی که این روزها انجام می‌دهید نیاز واقعی شما نیستند بلکه نیازهای کاذبی هستند که خودتان آنها را واجب کرده‌اید.
نیاز به خرید درحالی‌که توی کمد بچه‌ها و همسر پر از لباس است و همیشه از کمبود جا برای لباس‌ها ناله می‌کنید احتمالا نیازواقعی نیست بلکه نیاز به تغییر است که وجود شما را برای خرید بیشتر قلقلک می‌دهد. شما می‌توانید نیاز به تغییر را با روش‌های دیگری هم تأمین کنید مثلا اگر به خلاقیت اعتقاد داشته باشید، می‌توانید هم لباس‌ها و وسایل جدیدی داشته باشید و هم در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی کنید. باور کنید خیلی‌ها با همین صرفه‌جویی‌های ساده توانسته‌اند کمک‌های بزرگی به زندگی خودشان کنند. همین هزینه‌ها را اگر حذف کنید می‌توانید پول قسط‌های عقب‌افتاده‌ای را که وام خانه‌دار‌شدن شما بوده کنار بگذارید یا خیلی کارهای بزرگ دیگر که از همین کوچک‌های ساده شروع می‌شوند.

این یک نشانه است
اغلب پای درددل هرکس که بنشینیم از مشکلات اقتصادی می‌نالد. اما این روزهای آخر سال پاساژها و مراکز خرید پر از جمعیتی است که در حال انتخاب و خرید کالای مورد علاقه‌شان هستند. یک نکته ظریف اینجاست که این دو موضوع در کنار هم نمی‌توانند قرار بگیرند. با طرح یک سؤال، موضوع واضح‌تر می‌شود، این خریدها یک نیاز فردی است یا به‌دنبال مدهای روز جامعه و عرف غلط است؟! برای اینکه به جواب این سؤال برسید کافی است میزان مبلغی را که می‌توانید برای خرید مایحتاج هزینه کنید در کنار پس‌اندازی که می‌خواهید داشته باشید روی کاغذی بنویسید. سپس آن چیزهایی که واقعا احتیاج دارید را هم لیست کنید. آن وقت متوجه می‌شوید که خیلی راحت کلی از وسایل غیرضروری از لیست خرید شما خط می‌خورند.

خریدهای تخفیفی
این روزها مغازه‌هایی که اجناس خودشان را با تخفیف‌های خوبی عرضه می‌کنند بیشتر از روزهای دیگر خودنمایی می‌کنند. قبل از ورود به این مغازه‌ها و فروشگاه‌ها کمی فکر کنید که شما اصلا به محصولات داخل آن مغازه احتیاج دارید یا خیر؟ گول برچسب‌های بزرگ و رنگی تخفیف روی شیشه‌های مغازه‌ها را نخورید. به جیب‌تان فکر کنید و بعد از آن به تعداد دفعاتی که ممکن است آن جنس توسط شما استفاده شود. قبول داریم که معمولا تخفیف‌ها وسوسه‌کننده‌اند اما قانع‌کننده نیستند. گوشه ذهن‌تان این را مرور کنید حتی اگر قیمتی که تخفیف خورده بسیار خوب و مناسب هم باشد، این نیاز واقعی شماست که باید تعیین‌کننده باشد نه میزان تخفیف.

تقوا به خرج دهید
اگر نوزاد تازه‌ای در خانواده‌تان دارید این قسمت را به خوبی درک می‌کنید. لباس‌های بچه‌ها آنقدر زیبا و وسوسه‌کننده هستند که والدین در مقابل خرید آنها هیچ مقاومتی نمی‌کنند. اما سرعت رشد کودک به‌خصوص در ۲سال ابتدایی زندگی‌اش آنقدر بالاست که اغلب لباس‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۲تا ۳‌ماه تن کودک می‌شود. پس لازم نیست برای آنها زیادی هزینه کنید و بیشتر از یکی‌دو دست لباس برای ایام نوروز خرید کنید.

یک راه‌حل فامیلی
با دوستان و اقوام بچه‌دارتان یک گروه تشکیل دهید که محدوده سنی بچه‌ها متفاوت باشد. کفش و لباس‌های بچه‌ها به‌خصوص نوع مجلسی و رسمی آنها اغلب اوقات نو می‌مانند. این لباس‌ها را با هم به اشتراک بگذارید. باور کنید هزینه‌های‌تان به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کنند.

آستین‌ها را بالا بزنید
اگر کمی، فقط مقدار کمی به خیاطی و کوک‌زدن علاقه داشته باشید، خیلی راحت می‌توانید خلاقانه لباس‌های‌تان را نو کنید. یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام بدهید مروارید‌دوزی است. چند عدد مروارید رنگ متفاوت با لباس را بخرید و روی لباس یا مانتوی سال پیش‌تان بدوزید. لازم نیست حتما طرح خاصی مدنظر داشته باشید. دور مچ‌ها و یقه را به‌صورت پراکنده و نامنظم تزیین کنید. با این کار لباس سال گذشته را دوباره به شیوه‌ای جدید نو کرده‌اید. همین!

این ساده‌های زیبا
گیپورها پارچه‌های ساده اما زیبایی هستند که شما می‌توانید از آنها برای تزیین لباس‌ها استفاده کنید در عین حال بسیار ساده روی لباس استفاده می‌شوند. مثلا اگر مانتوی سفید ساده‌ای دارید می‌توانید با یک گیپور مشکی سمت راست پایین مانتو و سمت چپ بالای آن را تزیین کنید. با توجه به طرح و اندازه گیپور مورد علاقه‌تان، شکل‌های متفاوتی از تزیین لباس را می‌توانید خلق کنید.

پاکتی ساده
اگر شلواری دارید که هنوز نو است اما مدتی است از آن استفاده نکرده‌اید، یک فکر بکر برای استفاده مجدد از آن داریم. دَم پای شلوارتان را باز کنید و برای آن یک پاکتی کوتاه بدوزید. به همین راحتی ظاهر این شلوار تغییر می‌کند. استفاده از پاکتی شلوار، کوچک و بزرگ ندارد. برای هر سن و جنسیتی می‌توانید از آن استفاده کنید. به مُد کاری نداشته باشید. شما و اقتصاد خانواده‌تان مهم‌تر از روند سیال و جیب خالی‌کن مُد هستید.

بازیافت کنید
اگر یکی از شلوارهای لی فرزندان‌تان خراب شده است آن را دور نیندازید. قسمت‌های سالم آن را دوباره ببینید. جیب‌های پشت که کمتر آسیب می‌بینند یا قسمت‌های بالای شلوار را جدا و آنها را در لباس‌های دیگر استفاده کنید. می‌توانید از آنها برای تغییر قیافه یک پیراهن استفاده کنید. مثلا جیب جلوی سینه آن را باز و نوع لی آن را جایگزینش کنید. به همین سادگی ظاهر پیراهن تغییر می‌کند.

تفاوت‌های بزرگ
حالا نوبت وسایل داخل خانه است. احتمالا دوست دارید تعداد زیادی از آنها را عوض کنید. باور کنید لازم نیست تمام آنها را عوض کنید. می‌توانید با تغییر کمی در ظاهر بعضی از آنها، دل‌تان را راضی کنید. اگر پارچه‌های مبلمان‌ها رنگ و رو رفته شده‌اند، می‌توانید فقط پارچه‌های آنها را عوض کنید نه کل آن را. پرده‌ها هم اگر همین‌قدر تغییر کرده‌اند می‌توانید پارچه ساده پرده را نگه‌دارید و پرده حاشیه را عوض کنید. اینها راه‌هایی است برای به حداقل رساندن هزینه‌ها.

چیدمان را عوض کنید
تغییر که همیشه نباید همراه با خرید باشد. شما می‌توانید با تغییر چیدمان وسایل داخل منزل‌تان تغییر زیادی در حال و هوای آن ایجاد کنید. همین جابه‌جا کردن وسایل حس خلاقیت شما را زنده می‌کند. به‌عنوان مثال اگر شما ۴قسمت از دیوار‌های‌ هالتان را می‌توانید قاب نصب کنید و ۳عدد قاب دارید، می‌توانید حداقل با ۱۲روش مختلف آنها را تک و یا حتی کنار هم روی دیوار بچینید. از برچسب‌های کاغذی کوچک و بزرگ که به راحتی روی دیوارها و درها و کابینت‌ها چسبانده می‌شود و ارزان قیمت هستند برای تغییر در خانه‌تان غافل نشوید.

همچنین ببینید

از خودت شروع کن

اگر امروز صبح که از خواب بیدار شده ای… بببینی که بیست کیلو چاق شده‌اید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.