خانه / اخبار / پروفسور پروانه وثوق موسس و بانی موسسه خیریه محک درگذشت.

پروفسور پروانه وثوق موسس و بانی موسسه خیریه محک درگذشت.

 

کسانی که سال ها پیش صبح خیلی زود از خیابان ظفر گذر می کردند، خانم مسنی را می دیدند که با فولکس قورباغه ایش به سمت بیمارستان علی اصغر می رفت. زنی ساده پوش و زلال که نماد همیشگی عشق ورزی بی دریغ محسوب می شود…
او سالها بدون آنکه دستمزدی از درمان کودکان سرطانی دریافت کند کار کرد. بیماران بسیاری را از مرگ نجات داد و منشا تحقیقات و حرکت های موثری در مبارزه با سرطان خون در ایران و جهان شد.
پروانه وثوق بانی وموسس موسسه خیریه محک شد تا از این طریق بتواند به کودکان سرطانی کمک کند.
پروانه وثوق پس از سالها کار و فعالیت در سن ۷۸ سالگی روز ۲۹ اردیبهشت جان به جان آفرین تسلیم کرد.
خیلی ها او را مادر ترزای ایرانی لقب داده بودند؛‌زنی که از همه چیز گذشت و کودکان سرطانی را هیچ وقت تنها نگذاشت
روابط عمومی مجمع خیرین شهرستان آمل درگذشت این بانوی نمونه و خیرخواه و فداکار را به جامعه خیرین کشور و فعالان سلامت تسلیت گفته و برای ایشان مغفرت الهی آرزومند است.

باشد که راهش ادامه یابد و فرهنگ نوعدوستی و عشق ورزی همه گیر گردد.

پروفسور پروانه وثوق
پروفسور پروانه وثوق

وب سایت موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی محک  در خبری درگذشت خانم پروانه وثوق، بانی و موسس این موسسه را چنین اعلام کرد:

پروفسور پروانه وثوق، فوق تخصص خون و آنکولوژی و رییس هیأت امنای محک که از ابتدای تأسیس محک همواره در کنار بنیانگذاران این موسسه بود، صبح روز یکشنبه 29 اردیبهشت‌ماه 1392 درگذشت.

او با علم و دانش خود هزاران کودک مبتلا به سرطان را در مسیر درمان و بهبودی همراهی ‌کرد.

وی از ابتدای فعالیت بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک، به عنوان سرپرست تیم پزشکی، به صورت داوطلبانه، لحظات عمر ارزشمند خود را وقف کودکان مبتلا به سرطان کرد.

پروفسور پروانه وثوق، متولد اسفندماه 1314 در تفرش بود. وی دکترای عمومی خود را در سال 1342 از دانشکده علوم پزشکی تهران دریافت کرد و دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی‌اش را در دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی گذراند و دوره تکمیلی پزشکی را در دانشگاه واشنگتن سپری کرد. پروفسور وثوق فعالیت تخصصی پزشکی‌اش را در سال 1350 از بیمارستان حضرت علی‌اصغر آغاز کرد.

وی که از مؤسسان رشته فوق تخصصی خون و سرطان کودکان بود و توانست بخش هماتولوژی و آنکولوژی را در بیمارستان علی اصغر راه‌اندازی کند. معدود افرادی خود را وقف کمک به مردم و ترویج علم می‌کنند، پروانه وثوق نیز از این معدود افرادی بود که خدمت به کودکان مبتلا به سرطان کشورش را به مشاغل دیگر ترجیح داده بود.

از این استاد فرزانه بیش از 100 عنوان مقاله و کتاب در زمینه بیماری‌های خون و سرطان کودکان به جای مانده است. حضور فعال او در انجمن‌های تخصصی بین‌المللی چون SIOP/ INCTR / MECCA و همچنین عضویت در گروه اطفال فوق تخصصی خون و سرطان و فرهنگستان علوم پزشکی ایران نشان از دانش و تخصص حرفه ای او است.

محک افتخار دارد در طی فعالیت خود از حضور چنین بانوی ارزشمندی به عنوان اسوه‌ نوع دوستی و عشق ورزی یاد کند. روحش شاد و یادش گرامی. مراسم خاکسپاری روز سه شنبه 31 اردیبشهت 1392 ساعت 9:00 صبح از مقابل بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودک “محک”انجام می گیرد. مراسم ترحیم این بانوی گرانقدر پنج شنبه دوم خرداد 1392 از ساعت 14:30 تا 16:00 در مسجد جامع شهرک غرب می باشد.

روحش شاد

 

همچنین ببینید

تقدیر از خیّر گرامی جناب آقای حاج وحید پرکاوسی

یک دیدگاه

  1. سلام .
    دکتر وثوق، پروانه ی من ، تنها کسی بود که فقط به بچه هاش ( بچه های سرطانی ، تالاسمی ، و بیماری های خونی … ) اهمیت میداد .
    پروانه ی من ، همه ی زندگیم بود . نه تنها زندگی من بلکه زندگیِ همه ی بچه هاش به وثوق بسته بود .
    هیچ وقت یادم نمی ره که چه طوری کنار من بود و پاب پای من ، برای اینکه حال من بهتر بشه ، چه سمینارا نرفت و چه تماس ها نگرفت و چه کارا ها که نکرد تا دارومو وارد ایران کنه و منو از اون حال بدی که داشتم رها کنه .
    از خداجون مهربونم می خوام یکی مث خودشو بهم بده . 😕 😥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.