خانه / اطلاعات عمومی / ۱۴ آبان روز ملی مازندران خجسته باد.

۱۴ آبان روز ملی مازندران خجسته باد.

به استناد تاریخ طبرستان نوشته ابن اسفندیار، در روز سه شنبه ۲۵ رمضان سال ۲۵۰ هجری قمری و بنا به تقاضای مردم طبرستان از حسن بن زید علوی، ایشان به منطقه رویان آمده و در آنجا بزرگان و معاریف وقت با ایشان برای تشکیل حکومت بیعت نموده و این بیعت خاص با بیعت عام یعنی اقامه نماز جمعه در شهر کجّه ( کجور کنونی ) در روز جمعه همان سال و همان ماه توأم شد.

 این مناسبت تاریخی – آغاز حکومت علویان در طبرستان – مبنای نامگذاری روز مازندران در شورای فرهنگ عمومی مازندران شد، البته با تبدیل تاریخ قمری، ۲۵ رمضان ۲۵۰ قمری به شمسی، با ۱۴ آبان سال ۲۴۳ هجری شمسی برابر شد.

بر اساس بخشنامه سال ۱۳۸۸ سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر انتخاب روزی با عنوان روز مازندران ، پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن استان با هم اندیشی و همفکری ۱۴ آبان را به خاطر سالروز بیعت مردم این استان با حسن بن زید علوی بنیان گذار نخستین حکومت شیعی علوی به نام روز مازندران انتخاب کردند.

پیش از این نامگذاری ، اجرا و احیای برخی رسوم و سنت ها به برخی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها و تعدادی موسسات خلاصه می شد اما این روند با تغییر اکنون به یک جریان منسجم مبدل شد.

همچنین ببینید

۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی گرامی باد

  بعضی کتاب ها یک «دام» هستند و برخی دیگر«صد دام». کتاب های گمراه کننده، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.