خانه / اخبار / آمل این گنج پنهان را دریابیم

آمل این گنج پنهان را دریابیم

آمل فردا : یادداشتی اختصاصی از :
استاد دکتر حسین اسلامی ، مورخ و پژوهشگر برجسته مازندران شناسی

آمل این گنج پنهان را دریابیم

با سلام بر آمل و «آمل فردا» ؛
بارها در رسانه ها گفتم و نوشتم که آمل باید به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود . و چقدر حسرت می خورم که هنوز آمل را خوب نمی شناسیمش ! آمل را اگر خوب بشناسیم و بشناسانیم به نفع مازندران و ایران است .ما روزگاری که در تمام ایران شاید شصت باب مدرسه نداشتیم ، آمل به تنهایی شصت باب مدرسه داشت .
پدر تاریخ جهان اسلام ، آملی است .پدر تاریخ مازندران ،آملی است .حتی موسی خوارزمی ، ریاضی دان برجسته از ناحیه مادر ، آملی است .تفسیر طبری را یک آملی نوشت .

در هر رشته از علوم ، آملی ها سر آمد هستند .اگر تالیف کتابی از دانشوران آمل را با جامعیت و خوب رقم بزنیم ، خود یک دایره المعارف می شود . ما صدها چهره درخشان علمی در عرفان ، تصوف ، تاریخ ، تفسیر ، ریاضی ، نجوم و….. از آمل داریم .اینها سرمایه مازندران است .

در تمام تاریخ های بعد از اسلام ، هر کس مورخ بود، از طبری تغذیه کرد .در همین تاریخ عاشورا ، از میان همه مقاتل ، معتبرترین آنها از تاریخ طبری است .مقتل ابی مخنف را اگر طبری نبود ، از بین رفته بود .کتابهای نویسندگان آملی در تمام کتابخانه های بزرگ دنیا هست .

ما ، مخصوصا اهل قلم ، همه ی اهل قلم مازندرانی ، در معرفی آمل ، قصور کردیم .چقدر خواهش کردم که مرکز آمل شناسی، نه به اسم ، که واقعی بر پا شود.که اگر آمل شناسی فعال شود ، هر ماه حداقل باید بتواند یک کتاب در زمینه تاریخ و فرهنگ و ادب و هنر آمل تالیف کند .بزرگان توانمند در عرصه اقتصادی اگر همت کنند و مستمرا هر سال ، بودجه و اعتبار ویژه به مرکز آمل شناسی اختصاص دهند ، دیگر نیازی به بودجه دولتی و حکومتی نیست که کار دولتی و حکومتی انجام شود.

سرگرم شدن به این داستان های ظاهری ؛ ما علویان بودیم ، ما مرعشیان بودیم و … ، قدری مارا در شناختن و شناساندن درست علویان و مرعشیان هم غافل کرده و هم از دیگر عرصه ها غفلت کردیم . اگر در مورد علویان درست کار شود ، بزرگترین مرکز زیارتی زیدیه خواهد شد که در رونق گردشگری سالم و فرهنگی در مازندران موثر خواهد شد .

من به عنوان یک مازندرانی ساروی ، با افتخار خودم را آملی هم می دانم . به یاد داشته باشیم ، آمل را اگر دریابیم ، به نفع مازندران است .اصلا نگاه ایران و جهان به مازندران دگرگونه می شود .آمل گنج پنهان ماست .
آمل را دریابیم .
پنجم فروردین ۱۴۰۰ .حسین اسلامی ساروی (آملی )

همچنین ببینید

پایان رنج درمان بیماران سرطانی آمل با افتتاح بخش شیمی درمانی

در سال‌های اخیر به علت نبود بخش شیمی درمانی در شهرستان آمل و تعداد بالای ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.