خانه / اطلاعات عمومی / آثار و فعالیت های هنری استاد حشمت اله (بهزاد) ایاز

آثار و فعالیت های هنری استاد حشمت اله (بهزاد) ایاز

استاد حشمت‌الله (بهزاد) ایاز در سال ١٣٣٧ در اسپه‌کلا آمل بدنیا آمد. او دارای لیسانس حقوق قضایی و بازنشسته شبکه بهداشت و درمان بود. شروع فعالیتهای هنری او از ۱۵ سالگی و در سال ۵۲ با شرکت در نمایش هتل مسخره به کارگردانی ناصر اهتزازی آغاز شد. او مولف چندین کتاب از جمله اولین ها در آمل (سال ١٣٨۴)، لارگپ(١٣٨۵)، ورف‌چال (١٣٨۶) و نیز کتابهای در دست چاپ زلف شه، اشعار تبری، مازنی چمر، جلد ٢و٣ اولین ها در آمل میباشد.


او در حال پژوهش و تحقیق با موضوعاتی چون حضور آملیها در دنیا، جاده هراز از پیدایش تا کنون، ماهی قزل آلا، وجه تسمیه روستاهای آمل، اولین ها در محمودآباد و … نیز بوده است.
استاد ایاز موسس انجمن طنزپردازان آمل، هیات موسس انجمن بوم و سرود و هنر طالب آملی و موسس اولین انجمن بوم و سرود محمودآباد نیز بود.
او سابقه برگزاری همایشهای متعدد فرهنگی مانند تیرماسیزه شو، ٢۶ نوروز ماه، چله شو(یلدا)، جشن خرمن، اقوام خطه شمال، مهرگان، ورف چال و … ، اجرای صدها برنامه در مراکز مختلف دانشگاهی مانند دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، صنعتی شریف، شمال، زیراب، علوم پزشکی ساری، پیام نور آمل و نور، انجمن آملیهای مقیم در تهران و … را نیز دارد.
استاد ایاز سراینده بیش از پنج هزار بیت شعر بومی و حدود هزار بیت شعر فارسی است. او موفق به اخذ تقدیرنامه های متعدد از استانداران، فرمانداران و مسئولان وقت شده و با نشریات بومی و کشوری چون اطلاعات هفتگی، پیام آمل، صبح آمل، همولایتی و … همکاری تنگاتنگی داشت. او سابقه همکاری با صدا و سیمای مازندران در اجرای برنامه های بومی فرهنگی مانند ماه تو، روجا، اساره شو، گلبانگ ساحل، مازندرانی سرود، نماشون و برنامه های مناسبتی را نیز داشت. عضو شورای فرهنگ و هنر اداره فرهنگ و ارشاد از دیگر سوابق استاد ایاز می باشد.
همچنین در دی ماه ۹۴ طی همایشی در سالن ارشاد، از سالها تلاش بی وقفه ایشان در پاسداشت فرهنگ بومی محلی و نیز فرهنگ فولکلور مازندران قدردانی شد. حس شاعرانه استاد او را به سمت طبیعت و گل کشانده و در اسپه‌کلای آمل گل فروشی نیز داشت.
سرانجام این شاعر و استاد گرانمایه در سن ۶۲ سالگی و در نهم بهمن ۹۹ در اثر عارضه مغزی جان به جان آفرین تسلیم کرد و پیکر پاکش در قطعه هنرمندان بهشت امامزاده عبدالله آمل به خاک سپرده می شود.

همچنین ببینید

از خودت شروع کن

اگر امروز صبح که از خواب بیدار شده ای… بببینی که بیست کیلو چاق شده‌اید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.