خانه / اخبار / پدر فرهنگ و هنر آمل درگذشت…

پدر فرهنگ و هنر آمل درگذشت…

Image result for تصاویر متحرک تسلیت

استاد « رمضان‌علی اولیایی دلارستاقی» که از او به عنوان پدر فرهنگ شهرستان آمل یاد می‌شد، دعوت حق را لبیک گفت وبه دیار باقی شتافت.

معرفی استاد اولیایی از زبان خودشان:

در بیست و سوم دی ماه یکهزار و سیصد و دوازده خورشیدی در قادی محله به دنیا آمدم تا هفت سالگی مثل بچه های دیگر محله به بازیهای کودکانه سرگرم بودم و در سال ۱۳۱۹ به کلاس اول دبستان فرهنگ وارد شدم تا کلاس چهارم در تکیه اسک که محل دبستان بود ادامه تحصیل دادم کلاسهای پنجم و ششم ابتدایی را در خدمت آقای علی رئیس زاده به دبیرستان پهلوی که هم دبستان و هم دبیرستان بود ادامه دادم.

از کلاس اول متوسطه در خدمت استاد علی اکبر بناگر، رئیس دبیرستان پهلوی شروع به تحصیل کردم. این دبیرستان که تنها مدرسه متوسطه شهر بود فقط تا کلاس پنجم متوسطه ( که آنوقتها دیپلم ناقص علمی تلقی میشد) داشت و برای کلاس ششم متوسطه که در آن موقع به چهار رشته: ادبی- طبیعی- ریاضی و خانه داری برای دختران تقسیم می شود لازم بود که برای وطن صورت بگیرد.

شهرهای بابل، ساری و تهران شهرهایی بودند که دانش آموزان آملی برای ادامه تحصیل بدانجاها می رفتند. من تا سال پنجم علمی در آمل گذراندم و یک سالی هم توقف داشتم. برای کلاس ششم به مدرسه علمیه تهران و رشته ادبی آن رفتم و سپس در دانشکده ادبیات که در جای سابق دارالمعلمین قرار داشت رفتم و دوره دانشکده را در سال تحصیلی ۳۶-۳۷تمام کردم.

در بهار سال ۱۳۳۷ تصادفاً بعنوان معلم جانشین آقای محمود روح الامینی که بعدها استاد ممتاز و بانی رشته مردم شناسی در دانشکده علوم اجتماعی بود، به خدمت وزارت فرهنگ درآمدم و به مدرسه هادی شریعت زاده که ایشان معلم آنجا بودند معرفی شدم و رسماً معلم رشته ادبی آن مدرسه شدم از آنروز باز پیوسته در خدمت فرهنگ ماندم و در تمام کارها نیز تقریباً موفق بودم مدارج مختلفی را از معلمی تا ریاست دبیرستان و سپس مسئولیت تعلیمات متوسطه و رئیس سازمان سوادآموزی با حفظ سمت و ریاست دانشسرای مقدماتی پسران و نمایندگی وزارت فرهنگ در امتحانات نهایی سالهای ششم در بندرشاه و بازرس ویژه کمیته ملی پیکار جهانی با بیسوادی و بالاخره بعنوان دبیر همین سازمان در مازندران قبل از جدا شدن گرکان خدمت کردم.

پس از پیروزی انقلاب تا شهریور ۱۳۵۸ در دولت موقت با بیرون سازمان به وزارت آموزش و پرورش ماموریت من و دیگران در این سازمان تمام شد و به دامن وزارت آموزش و پرورش برگشتیم.

رمضانعلی اولیایی دارنده نشان درجه سه فرهنگ و هنر وزارت ارشاد، مازندران شناس، شاهنامه پژوه و از مفاخر فرهنگ و هنر استان مازندران بود.

بنابر اعلام خانواده این مرحوم و به دلیل شیوع بیماری کرونا؛ مراسم های ترحیم و یادبود این استاد گرانقدر در هفته های آتی متعاقباً اطلاع رسانی می شود.

هیئت امنای مجمع خیرین شهرستان آمل این ضایعه تاسف بار را به خانواده آن مرحوم و جامعه فرهنگی آمل و استان مازندران تسلیت می گوید.

روحش شاد

همچنین ببینید

۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی گرامی باد

  بعضی کتاب ها یک «دام» هستند و برخی دیگر«صد دام». کتاب های گمراه کننده، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.