خانه / اخبار / غربالگری بیماری اوتیسم در مازندران کلید خورد

غربالگری بیماری اوتیسم در مازندران کلید خورد

مدیر کل بهزیستی استان مازندران از آغاز طرح غربالگری بیماری اوتیسم در استان خبرداد و گفت که این طرح تحقیقاتی و پژوهشی به مدت شش ماه درمهدکودک های مازندران اجرا می شود .

سید سعید آرام روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : با آغاز این طرح از ابتدای سال جاری ، ۲۱ هزار کودک ۸۰۰ مهد مازندران زیر پوشش این طرح غربالگری قرار گرفتند .
وی با اشاره به اینکه هم اکنون سه مرکز توانبخشی و آموزشی اوتیسم در شهرهای ساری ، آمل و چالوس در مازندران فعالیت دارند ، ادامه داد : با بهره گیری از امکانات و تجهیزات این مراکز ، غربالگری این بیماران انجام می شود .
مدیر کل بهزیستی مازندران به خدمات دهی ۱۱۰ بیمار اوتیسم در استان توسط بهزیستی اشاره کرد و افزود : با توجه به ناآگاهی درباره این بیماری و تصور اشتباه با معلول ذهنی ، اجرای طرح غربالگری با بهره گیری از تجهیزات مناسب می تواند در شناسایی موارد جدید تاثیر داشته باشد .
وی خاطرنشان کرد که شناسایی موارد جدید اوتیسم دلیل بر افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری نیست بلکه با توجه به نبودآگاهی گاها این بیماران در جامعه مخفی ماندند.
آرام گفت : با امکانات فراهم شده شناسایی راحت تر و خدمات دهی مناسب تر به بیماران اوتیسم مازندران انجام می شود .
وی همچنین از افزایش تعداد مراکز توانبخشی و آموزشی بیماران اوتیسم مازندران خبرداد و افزود: امسال دو مرکز دیگر در شهرهای بابل و تنکابن به بهره برداری خواهد رسید .
‘اوتیسم’ بیماری نادر و جدیدی است که با نوع ارتباط و تعامل نامناسب با فرزندان و مشکلات رفتاری نشات می گیرد و اختلال در ارتباطات اجتماعی و تعامل فرد با دیگران دارند و عاملی برای مشکلات رفتاری فرزندان به شمار می رود.
کودکان اوتیسمی معمولا در تقابل های اجتماعی و رفتارهای هیجانی خود در مواجهه با اطرافیان دچار مشکل هستند.
بهترین زمان تشخیص این بیماری ۱۲ تا ۲۴ ماهگی است .

برگرفته از ایرنا

همچنین ببینید

تقدیر از خیّر گرامی جناب آقای حاج وحید پرکاوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.