خانه / اطلاعات عمومی / شروع فصل آلرژی با آغاز سال نو

شروع فصل آلرژی با آغاز سال نو

۸آلرژی بیماری شایعی است که در فصل بهار افراد بسیاری را گرفتار می‌کند. این بیماری به علل مختلفی اتفاق می‌افتد که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به گرده افشانی گل‌ها و درختان اشاره کرد. هرچند هرساله در فصل بهار عده زیادی دچار علائم این بیماری می‌شوند اما مشاهده می‌شود که گروهی هم این علائم را جدی نگرفته و دچار عوارض شدید تر آن خواهند شد.
دکتر مریم محلوجی راد فوق تخصص آلرژی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به نقش عوامل محیطی و ژنتیک در ابتلا به آلرژی، می‌گوید: ۵۰ درصد بیماری‌های آلرژیک علل ژنتیک دارند بطوری که در صورت مبتلا بودن والدین، فرزندان نیز به احتمال ۷۰ درصد دچار این بیماری خواهند شد. ۵۰ درصد دیگر این بیماری‌ها هم در اثر عوامل محیطی ایجاد می شوند؛ بنابراین این دو مسأله نقش مؤثری در ابتلا به آلرژی ایفا می کند.
وی با اشاره به اینکه آلرژی تنفسی و بینی، آسم، رینیت و رینوسینوزیت آلرژیک از انواع این بیماری هستند، بیان می‌کند: به طور کلی آلرژی پاسخ نامناسب سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل محیطی است، چراکه محرک‌های موجود در محیط اطراف می‌تواند به واکنش‌های غیر طبیعی بدن منجر شود.
این متخصص ایمونولوژی با تأکید بر اینکه به صورت تقریبی ۲۰ تا ۴۰ درصد افراد کشور دچار این بیماری هستند، اظهار می‌کند: آلرژی انواع مختلفی دارد بنابراین افراد مبتلا، حالات متفاوتی را تجربه خواهند کرد.
وی در خصوص علائم آلرژی بینی، اظهار می‌کند: عطسه، آبریزش بینی، قرمزشدن چشم ها، خارش گلو، بینی و گوش از علائم این بیماری هستند. تشدید آلرژی در بیماران متفاوت است. افراد مختلف بر اساس عاملی که به آن حساسیت دارند در فصل‌ها و زمان‌های مختلف بیماری شان تشدید می‌شود، بنابراین تشدید این مسأله وابسته به زمان مقابله فرد با عامل حساسیت زا است.
دکتر محلوجی راد در ادامه با اشاره به اینکه علائم این بیماری در افرادی که به درخت چنار، سرو، بید و افرا حساسیت دارند در اسفند و اردیبهشت ماه ظاهر خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: افرادی که به درختچه، علف‌های هرز و چمن‌ها حساس هستند نیز در فصول دیگر سال دچار تشدید آلرژی می‌شوند.
به گفته این متخصص،افرادی که به گیاه چمن حساسیت دارند در فصل تابستان دچار تشدید آلرژی می‌شوند چراکه زمان گرده افشانی چمن در این فصل است.
دکتر محلوجی راد در خصوص عوامل آلرژی زایی که در داخل خانه‌ها وجود دارد، می‌گوید: حشراتی مانند سوسک، پشه، گرد و غبار، حیوانات خانگی، قارچ‌ها و کپک‌ها از عوامل آلرژی زا خانه‌ها هستند. افرادی که به این عوامل حساسیت دارند در زمستان دچار تشدید آلرژی می شوند چراکه مدت طولانی تری در خانه می‌مانند و به همان نسبت مدت طولانی تری در معرض آنها قرار دارند.
وی در خاتمه درباره راهکارهایی که موجب کاهش آسیب عوامل آلرژی زا داخل خانه‌ها می‌شود، بیان می‌کند: برای کاهش این آسیب‌ها می‌توان حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و موش را بیرون از خانه نگهداری کرد. برای کاهش کپک و گرد و غبار نیز می‌توان رطوبت منزل را کاهش داد. به صورت کلی به افراد مبتلا به آلرژی توصیه می‌شود کمتر خود را در معرض عواملی که به آن حساسیت دارند قرار دهند تا دچار عوارض ناشی از آن نشوند.

یاسمن صادق شیرازی-برگرفته از روزنامه ایران

همچنین ببینید

اصول اولیه ورزش کوهنوردی

اصول اولیه ورزش کوهنوردی: برای انجام یک کوهنوردی موفق باید از نظر جسمی شرایط خاصی داشته باشید؛ ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.