خانه / اطلاعات عمومی / ساعت خوش!

ساعت خوش!

۱۳۲ادب آداب دارد و رعایت همین آداب است که دل‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند.
وقتی رفت‌وآمدهای خانوادگی بیشتر می‌شود و ارتباط آدم‌هایی که مدت‌ها بوده که همدیگر را ندیده‌اند، دوباره از سر گرفته می‌شود، ممکن است رعایت‌نکردن بعضی از نکته‌ها باعث ایجاد سوءتفاهم یا دلخوری و برداشت‌های متعدد و در یک کلام حاشیه‌های پررنگ شود. بنابراین هرچقدر هم که انسان بانزاکتی هستید، شاید مرور این نکات خالی از لطف نباشد و یادآوری‌اش یک روزی یک جایی به‌کار همه ما بیاید.

یک تماس ۳۰‌ثانیه‌ای!
آرامش در روابط، حرف اول را می‌زند. برای سر زدن به یک فامیل چه دور و چه نزدیک به آنها زنگ بزنید و خبر بدهید که می‌خواهید به خانه‌شان بروید. هرگز سر زده جایی نروید. با این تماس ۳۰ثانیه‌ای احتمالا خودتان هم حس بهتری پیدا می‌کنید چون احتمال اینکه با در بسته خانه فامیل و اقوام مواجه شوید بسیار پایین می‌آید.

ساعت مچی ببندید!
اگر در یک روز به چند نفر قول داده‌اید تا به آنها سر بزنید، حتما درست برنامه‌ریزی کنید و یک مهمانی یا گرم گرفتن حرف و شوخی و خنده را فدای قرار و مدار بعدی نکنید. برای دیگران و وقتشان ارزش قائل باشید و حتما در ساعتی که به آنها اعلام کرده‌اید، در منزلشان حاضر شوید. شاید ناهار تدارک دیده شده، با سهل‌انگاری شما از دهن بیفتد و جمعیتی را منتظر خود نگه داشته باشید. شاید هم خانواده‌ای که با آنها قرار گذاشته‌اید برای ساعت‌های خالی خانواده برنامه دیگری داشته باشند.

بوی اسکناس تا نخورده لای‌قرآن!
عیدی رسم دیرین و خوشایند ما ایرانی‌هاست. حتما برای کودکان یک عیدی معقول و منطقی درنظر بگیرید. این عیدی می‌تواند کتاب یا لوازم‌التحریر یا یک بازی فکری باشد. هرگز افراط نکنید و اگر اهل عیدی دادن حسابی! هستید هم مراقب عیدی دادن‌تان باشید. شاید طرف مقابل شما توانایی جبران آن را نداشته باشد. بنابراین شرایط را درنظر بگیرید.

اول از همه بزرگ‌ترها!
همیشه طوری برنامه‌ریزی کنید که اول از همه بتوانید سراغ بزرگ‌ترهای فامیل بروید و حس ارزشمند بودن آنها را به ایشان گوشزد کنید. در دورهمی با بزرگ‌ترها حتما پای حرف‌هایشان بنشینید و به آنها لبخند بزنید. هرگز طوری رفتار نکنید که حس کنند تعامل با آنها برایتان کسالت‌آور است.

لباس پلوخوری!
در دید و بازدیدها از لباس‌های مرتب و اتو شده استفاده کنید. آقایان می‌توانند از قبل عطر مناسبی برای مهمانی‌ها انتخاب کنند. مرتب بودن، شما را حسابی دوست‌داشتنی می‌کند. پس بیشتر از نو و گران بودن لباس‌ها، به مرتب‌بودن و باوقار بودن آنها اهمیت بدهید.

بچه‌ها علی، علی بچه ها!
اگر در جمعی حضور دارید که ۲نفر دیگر یا ۲ خانواده‌ای حضور دارند که یکدیگر‌ را نمی‌شناسند، در معرفی کردن آنها به هم اصلا تأمل نکنید چون شما آشنای مشترک آنها هستید و این کارتان باعث می‌شود گرمی بیشتری در جمع‌تان حاکم شود.

مراقب زبان‌تان باشید!
یادتان باشد در سلام کردن پیشقدم شوید. مراقب رفتارتان باشید تا در سلام کردن همیشه شما زودتر از دیگران اقدام کنید چون این کار، همیشه و برای همه خوشایند است و از شما ذهنیت یک انسان خوش‌برخورد را درنظر دیگران می‌سازد. بنابراین حواس‌تان جمع باشد که در لحظه اول مهمانی‌ها، سرگرم موبایل‌تان نباشید تا بتوانید در سلام کردن پیشقدم شوید.

شش دانگ حواستان به مهمان باشد!
اگر مهمان‌ دارید، تلویزیون را خاموش کنید و غیر از موارد ضروری، از تلفن همراهتان استفاده نکنید! اگر در جو مهمانی سکوت حاکم شد، حتما یک بحث خوب و خوشایند پیش بکشید تا سکوت بشکند. یادتان باشد از هر بحثی که گمان می‌کنید می‌تواند تنش‌زا باشد، دوری کنید تا آرامش جمع از بین نرود.

لبخند بزنید!
یادتان باشد در مهمانی‌ها چه خودتان میزبان باشید چه نباشید، تنها سخنران نباشید. اگر دیگران تمایل به سخن گفتن دارند، اجازه بدهید آنها صحبت کنند. مهم‌تر از همه اینکه حرف کسی را قطع نکنید و اظهار عقیده‌تان را بگذارید بعد از پایان جمله طرف مقابل.

حساب بانکی شخصی!
درباره مسائل مالی خودتان کمتر صحبت کنید و دارایی‌ها و اموالتان را به رخ دیگران نکشید یا درباره داشته‌هایتان فخرفروشی نکنید. البته لازم است که درباره دارایی‌ها یا فیش حقوقی مهمانان نیز پرس‌وجو نکنید. شاید کسی تمایلی به ابراز این مسائل نداشته باشد و از دست شما خشمگین یا ناراحت شود.

سکوتِ جایز!
اگر در جایی مهمان بودید، یا اصلا در ظرف غذای خودتان در خانه مو یا جسم ناخوشایندی دیدید، فریاد نزنید. همه تلاش‌تان را بکنید تا در سکوت کامل و عدم‌جلب توجه دیگران آن جسم را خارج کنید و به خوردن غذا ادامه بدهید.

تعارف نیامد!
در پذیرایی از دیگران بیش از حد به آنها تعارف نکنید. مهمانان‌تان را در معذوریت قرار ندهید شاید کسی رژیم خاص یا بیماری‌ ویژه‌ای دارد که تمایلی به ابراز آن ندارد. پس اجازه بدهید تا او خودش خوردنی‌ها را انتخاب کند. البته فراموش نکنید که از آن طرف بوم هم نیفتید! تعارف نکردن اسباب پذیرایی به مهمان هم نشانه‌ای از بی‌احترامی است.

لطفا دست و پای گمشده‌تان را پیدا کنید!
اگر نوشیدنی یا غذایی روی فرش یا میز ریخت، دستپاچه نشوید. از صاحبخانه عذرخواهی کنید و اجازه بدهید خودش آن را تمیز کند. شما برای پیدا کردن دستمال به سمتی هجوم نبرید و منتظر باشید تا خود صاحبخانه از شما کمک بخواهد. اگر این اتفاق در خانه شما افتاد، اخم یا برخورد بدی از خودتان نشان دهید. با جملاتی مانند «اتفاق است»، یا «چیز مهمی نیست» جو را آرام کنید. حتی اگر چیز مهمی هم باشد، بعد از رفتن مهمان‌ها به آن رسیدگی کنید.

زبان تشکرتان را فعال کنید!
بعد از هر مهمانی یا خوردن وعده غذایی از صاحبخانه یا همسرتان و کسانی که غذا را تدارک دیده‌اند تشکر کنید. حتی اگر از یک چیز هم خوشتان نیامد لازم نیست دروغ بگویید، از چیزهای دیگری که باب طبع‌تان بود تشکر کنید.

فاطمه علیزاده-برگرفته از همشهری آنلاین

همچنین ببینید

از خودت شروع کن

اگر امروز صبح که از خواب بیدار شده ای… بببینی که بیست کیلو چاق شده‌اید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.