خانه / اطلاعات عمومی / مدیریت روزهای پایانی سال

مدیریت روزهای پایانی سال

۱۰۴یکی از مهارت هایی که شهروندان در زندگی شهرنشینی باید از آن برخوردار باشند تا بتوانند با آرامش و اطمینان خاطر زندگی کنند، برنامه ریزی و مدیریت زمان است چراکه با توجه به حجم بالای فعالیت ها، افزایش ساعات کار، طولانی بودن مسافت محل کار تا منزل، ترافیک، آلودگی هوا و ازدحام جمعیت و استرس‌های ناشی از زندگی شهری، شهروندانی که بتوانند برنامه ریزی کنند تا بهتر و راحت تر به فعالیت‌های مورد نظر رسیدگی کنند از رضایت خاطر بیشتر، حس شادمانی و نشاط بالاتری برخوردار خواهند بود.

این مسأله بویژه در روزهای پایانی سال که حجم تردد شهروندان به منظور خرید مایحتاج مورد نیاز آخر سال و انجام کارهای باقی مانده افزایش پیدا می‌کند از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو شهروندان باید دقت داشته باشند در روزهای پایانی سال با اعمال مدیریت زمان مجموعه کارهایی را که باید در هفته پایانی سال انجام دهند طبقه‌بندی کنند، ضمن اینکه بهتر است همه کارهایی را که بر اساس مکان جغرافیایی به یکدیگر نزدیک هستند در روزهای خاصی انجام داده شود. همچنین انتخاب ساعات خرید و مراجعه به سازمان ها، ادارات و فروشگاه‌ها در روزهای پایانی سال از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه در این ایام ساعت کار فروشگاه‌ها و مراکز خرید افرایش پیدا می‌کند اما به نظر می‌رسد برنامه ریزی به عنوان یک مؤلفه تأثیرگذار در کاهش استرس و شتاب زدگی‌های این روزهای شلوغ و پر ازدحام است.
نکته قابل ملاحظه دیگر به وسایل حمل و نقل عمومی باز می‌گردد که با افزایش ساعت خدمات‌رسانی به شهروندان، آنها تشویق می‌شوند تا در ساعت پایانی روز به خرید بروند ضمن اینکه کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.
علاوه بر موارد یاد شده برنامه ریزی و زمان بندی مناسب برای گذراندن ساعاتی با خانواده به منظور خرید کردن موجب می‌شود تا اعضای خانواده در روزهای پر دغدغه پایان سال اوقاتی مفرح و با نشاط را تجربه کنند و برای پذیرایی از سال نو و تحول در رفتارهای خود و خانواده شان آماده شوند.
نکته پایانی اینکه یکی از رفتارهایی که فرزندان باید بیاموزند برنامه ریزی و به دنبال آن داشتن آرامش است از این رو اگر والدین با هماهنگی و انطباق مناسب با یکدیگر کارها را در روزهای پایانی سال با حوصله و زمان بندی انجام دهند، نه تنها خودشان از آرامش بیشتری برخوردار خواهند شد بلکه فرزندان نیز نگرانی کمتری را تجربه می‌کنند. از این رو می‌توان از این فرصت مغتنم برای آموزش مهارت برنامه ریزی به کودکان و نوجوانان استفاده کرد.

دکتر کاظم قجاوند،جامعه شناس و مدرس دانشگاه

برگرفته از روزنامه ایران

همچنین ببینید

از خودت شروع کن

اگر امروز صبح که از خواب بیدار شده ای… بببینی که بیست کیلو چاق شده‌اید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.