خانه / اخبار / نقش کار در رشد شخصیت

نقش کار در رشد شخصیت

ra4-1342آگاهی و توجه روزانه نسبت به اهداف و شکل خرج کردن پول در موفقیت نقش دارد. استقلال مالی چه اندازه اهمیت دارد؟ آیا برنامه‌ریزی مالی‌تان را جدی می‌گیرید؟ باید هر روز تعهد‌تان را نسبت به آینده مالی خود تمدید کنید. دقت در شکل پول خرج کردن هرگز با بیشتر شدن درآمد، اهمیت خود را از دست نمی‌دهد و مهم نیست چقدر پول دارید، مهم این است که دست کم به خودتان درباره مخارج ماهانه کم و بیش حساب پس بدهید. منـظورم این است که نه تنها نسبت به هزینه رفت و آمدتان بلکه نسبت به هزینه خرید مجله، دانلود فیلم یا موزیک و بسته‌های ذرتی که موقع دیدن فیلم می‌خورید دقیق باشید. همین هزینه‌های کم، در آخر ماه مبلغ قابل توجهی می‌شود. قرض گرفتن پول، فکرتان را مشغول می‌کند. شاید آن لحظه، ایده خوبی به نظر برسد اما قرض گرفتن از دوستان یا اقوام، همان احساس را در شما به وجود می‌آورد. گاهی پول قرض گرفتن روابط میان افراد را تغییر می‌ دهد. ممکن است رابطه دوستی شما به خاطر همین اتفاق به هم بخورد حتی اگر خود او پیشنهاد این کار را به شما داده باشد. اگر مجبورید از دوست یا اقوام‌تان پولی قرض بگیرید، خود را موظف کنید که در موعد مقرر، آن را تسویه کنید و به او رسید دهید. می توانید زندگی بسیار موفقی برای خود بسازید حتی اگر در آغاز بجز یک ساک لباس، چیز دیگری نداشته باشید. در برنامه‌ریزی برای زندگی آینده، وسایلی را که در خانه نیاز دارید، باید در نظر بگیرید. خوشبختانه با وسایل کم هم می‌توان زندگی را رو به راه کرد. لازم نیست تمام وسایل را یکباره تهیه کنید.
اگر همه وسایل را ندارید نگران نباشید کم کم آنها را تهیه کنید. همه دوست داریم در خانه با امکانات مناسب زندگی کنیم. معمولاً بیشتر ما در تجربه اول ناچاریم در خانه اجاره‌ای زندگی کنیم.
بیشتر سال‌های زندگی شما با کار کردن سپری می‌شود. شغل شما از جنبه‌های بسیاری برایتان اهمیت دارد و نیاز مالی‌تان را تأمین می‌کند اما ممکن است رضایت شما از شغل‌تان ولذتی که از آن می‌برید، کاملاً به میزان حقوق‌تان بستگی نداشته باشد. عملکرد شغلی شما معرف شخصیت شماست. اگر برای خودتان احترام کافی قائل باشید، کاملاً به شغل و وظایف‌تان متعهد می‌شوید. هنگام کار، تمام توان‌تان را به کار گیرید و از کار لذت ببرید و به کارتان دل ببندید. از اینکه فرد مفیدی برای جامعه هستید به خود ببالید. هرگز دیر سر کار نیایید مگر در شرایط خاص؛استقلال و مسئولیت‌پذیری خود را نشان دهید. مؤدب باشید. آیا کار کردن با شما خوشایند است؟آیا همکاران‌تان از بودن کنار شما خوشحال هستند؟ رفتارتان را در محیط کار به دقت زیر نظر بگیرید. کارفرمایان خواهان کارکنانی هستند که می‌توانند با همه کنار بیایند و دیگران از بودن در کنارشان خوشحال باشند. هرگز افراد را در حضور دیگران تحقیر نکنید.
هرگز خود را درگیر شایعات نکنید تا خودتان موضوع شایعات نشوید. به قول و قرار هایتان پایبند بمانید. سعی کنید در محل کار از رئیس و همکاران خود به نیکی یاد کنید و در گفت‌و‌گو‌ها از شغل و حرفه خود به عنوان یک کار پر عذاب و پر دردسر یاد نکنید. در زندگی و کار مهم نیست چه سمت و عنوانی دارید بیشتر از هر چیز پیشرفت و رشد شخصیتی مهم است که با درست کار کردن وآموزش ومهارت و همچنین صبر و شکیبایی به دست می‌آید، در این راه خود تحسینی و سپاسگزاری از خود و خدای خویش را فراموش نکنید؛بابت آنچه نتوانسته اید به دست آورید و موقعیت‌هایی که از دست رفته هیچ‌وقت افسوس نخورید، اگر سطح آگاهی خود را متناسب با آنچه آرزو دارید، هماهنگ کنید، دنیا ناچار است با انتظارات منطقی شما کنار بیاید.
یادتان باشد که شما به کار و شغل خود برای زندگی نیاز دارید و تا زمانی که کار خود را دوست نداشته باشید و نتوانید با آن ارتباط برقرار کنید، نمی توانید بخوبی موفقیت را در آغوش بگیرید.

دکتر محسن لواسانی
روانشناس و مشاور خانواده

برگرفته از روزنامه ایران

همچنین ببینید

تقدیر از همیار گرامی جناب آقای حسین محمدتبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.