خانه / اطلاعات عمومی / خانه‌ای‌ ایمن برای کوچولوها

خانه‌ای‌ ایمن برای کوچولوها

Kids-Safety--680x365به‌وجود آوردن محیطی ایمن برای کودکان در خانه‌ها، یک کار ضروری است.
آمارهای حوادث نشان می‌دهد کودکان از ابتدای تولد تا ۵سالگی در معرض آسیب‌های جدی در خانه قرار دارند. در تمام زمانی که کودکان بیدار هستند باید مراقب آنها باشید تا به پله‌ها، پریزهای برق، ظروف شکستنی و از همه مهم‌تر آشپزخانه نزدیک نشوند. اگر لحظه‌ای از کودکان بازیگوش خود غافل شوید ممکن است به‌خود یا وسایل خانه آسیب برسانند. اینجا می‌توانید اطلاعاتی درباره ایمن‌سازی خانه‌ها برای کودکان بخوانید و راهکارهایی را یاد بگیرید. با یک طراحی مناسب و کمی تجهیزات می‌توانید برای زمانی که کودکتان می‌خواهد به راه بیفتد آماده شوید.

ایمن‌سازی پله‌ها
آمارها نشان داده که بیشترین صدمه به کودکان بر اثر سقوط از پله‌های خانه‌ها اتفاق افتاده است. همین که کودکان ۴دست و پا راه‌رفتن را یاد بگیرند این خطر در کمین آنها قرار می‌گیرد. سعی کنید محل بازی کودک تا حد امکان از پله‌ها دور باشد. اگر یک لحظه از کودکان خود نزدیک پله‌ها غافل شوید ممکن است آسیبی شدید به آنها وارد شود. از پهن کردن فرش‌هایی که امکان لیز خوردن روی آن وجود دارد خودداری کنید و اگر فرش و یا موکت روی پله‌ها انداخته‌اید حتما از ترمز فرش استفاده کنید. بهترین راه برای ایمن کردن پله‌ها استفاده از درهای محافظ است. این درهای محافظ به راحتی در هر مکانی نصب می‌شوند و اجازه عبور کودکان به آن مکان را نمی‌دهند. مطمئن شوید که این درهای محافظ، کاملا محکم بوده و جاپایی برای کودک ندارد که بتواند از آنها بالا یا پایین برود. این درها هم به شکل آماده در بازار وجود دارند و هم اینکه می‌توانید از یک نجار بخواهید که آن را برایتان بسازد. نصب درها هم به راحتی توسط خود شما قابل انجام است.

ایمن‌سازی پریــز‌های بـرق
پریز‌های برق عموما در ارتفاع کم و در جایی که در دسترس کودکان است طراحی شده‌اند. پریز‌های برق همیشه باعث کنجکاوی کودکان می‌شود و این کنجکاوی ممکن است آنها را با خطرات زیادی روبه‌رو کند. بعضی از پریز‌ها برای حفظ ایمنی کودکان با شیوه خاصی طراحی شده‌اند. شکل ظاهری این پریز‌ها با پریز‌های معمولی تفاوت چندانی ندارد فقط در پشت سوراخ‌های آن یک دیافراگم پلاستیکی وجود دارد. این دیافراگم به‌گونه‌ای طراحی شده که تا شیئی مانند دوشاخه وارد هر دو سوراخ نشود باز نمی‌شوند. کودکان عموما انگشت خود و یا شیئی نوک‌تیز را وارد یک سوراخ می‌کنند و نمی‌توانند همزمان چیزی را وارد هر دوسوراخ کنند. برای ایمن کردن پریزهایی که دیافراگم ندارند می‌توانید از درپوش‌های پلاستیکی استفاده کنید. کودکان عموما نمی‌توانند این درپوش‌ها را از پریز خارج کنند. اگر از پریز برقی در خانه خود استفاده نمی‌کنید با چیدمان مناسب وسایل منزل، آن را از دید کودکان خود پنهان کنید. برخی‌ها هم روی پریزهای کم‌مصرف را با چسب می‌پوشانند تا اگر کودک آن را پیدا کرد نتواند انگشت خود را وارد آن کند.

ایمن‌سازی آشپزخانه
آشپزخانه یکی از خطرناک‌ترین نقاط خانه برای بچه‌هاست. معمولا مواد شوینده و سمی، ظروف شکستنی، چاقو‌ها و وسایل برنده که در کابینت‌ها وجود دارد می‌تواند کودکان را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند. درضمن اجاق گاز یکی از خطرناک‌ترین وسایلی است که کودک در آشپزخانه با آن روبه‌رو می‌شود. برای آنکه وسایل داخل کابینت‌ها را از دسترس کودکان خارج کنید می‌توانید از بست‌ها یا قفل‌های در کابینت که در بازار موجود است استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید هزینه کنید و این بست‌ها را بخرید، با چند تکه پارچه نواری می‌توانید ۲دستگیره کابینت را به یکدیگر گره بزنید تا درها باز نشوند، البته این ابتکار بستگی به نوع دستگیره کابینت دارد. آب‌جوش داخل سماور هم برای کودکان بسیار خطرناک است. آب داخل سماور تا ۱۵ دقیقه بعد از جوش آمدن هم موجب سوختگی پوست کودکان می‌شود. حتی یک قطره از آن می‌تواند موجب تاول‌زدن پوست کودک شود. تا جایی که امکان دارد به جای سماور یا کتری از چای‌ساز‌های برقی استفاده کنید. اگر دوست دارید که چای شما در سماور یا کتری دم بکشد آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید طوری که کودک به یک متری آن هم نزدیک نشود. برای اجاق گاز‌های خود هم می‌توانید از محافظ‌های مخصوص استفاده کنید. این محافظ‌ها به اجاق وصل می‌شوند و اجازه نمی‌دهند کودکان به قابلمه‌های روی گاز دست بزنند. علاوه بر این حفاظ‌ها، حتما از قفل پیچ گاز استفاده کنید. کودکان دوست دارند که پیچ گاز را بچرخانند. درضمن بچه‌ها علاقه فراوانی به دسته ماهیتابه‌ها دارند. بلند کردن ماهیتابه‌ها از دسته توسط کودکان ممکن است باعث شود که خود ماهیتابه روی پای کودک بیفتد. علاوه بر ماهیتابه‌های دسته‌دار، قابلمه‌ها هم کودکان را جذب خود می‌کنند. درصورت امکان از قفسه‌های طبقه‌بندی مخصوص قابلمه استفاده کنید. این طبقه‌بندی‌های مخصوص قابلمه عموما دارای ۳وجه است که قابلمه فقط از یک وجه آن می‌تواند عبور کند. اگر از این طبقه‌بندی‌ها استفاده می‌کنید وجهی که قابلمه از آن عبور می‌کند را رو به دیوار قرار دهید و هنگام برداشتن قابلمه‌ها کمی طبقه‌بندی را بچرخانید. البته به جای همه این کار‌ها می‌توانید از همان در‌های محافظ برای ورودی آشپزخانه خود استفاده کنید که به‌طور کل اجازه ورود کودک به آشپزخانه را نمی‌دهد.

چند نکته دیگر
بچه‌ها عاشق کشیدن سیم‌های مختلف هستند، پس سیم‌های لامپ‌ها، آباژورها یا سایر وسایل برقی را پشت مبلمان‌های سنگین یا زیر فرش‌ها مخفی کنید. درصورتی که کودک شما سیم آباژور یا لوازم نوردهنده بزرگ را بکشد، ممکن است سقوط کنند و خطراتی چون برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی یا ضرب دیدگی را برای آنها به همراه داشته باشد.

کودکان نمی‌توانند مانند بزرگ‌تر‌ها به همه‌‌چیز دقت کنند و به همین دلیل هم دچار سوانحی می‌شوند. روی شیشه‌های بزرگ خانه‌ها مانند درهای شیشه‌ای برچسب‌های رنگی بزنید تا کودک بتواند به راحتی آنها را تشخیص دهد.

وسایل تیز به هیچ وجه نباید در دسترس کودکان باشد. جعبه ابزار خود را در یک محیط امن و دور از دسترس کودکان قرار دهید. خودکار‌ها، قیچی‌ها، نامه بازکن، منگنه، گیره‌های کاغذ و دیگر ابرازآلات تیز را در قفسه‌ها یا کمدهای قفل‌دار قرار دهید.

کودکان سر سطل‌های زباله هم زیاد می‌روند، اگر باطری، گیره‌های کاغذ، کیسه‌های پلاستیکی یا چیزهای خطرناک دیگر را در سطل می‌اندازید آن را دور از دسترس کودک قرار دهید.

ایمن‌سازی لبه‌های شیشه و دیوار‌ها
میز‌ها و مبل‌ها در خانه می‌توانند کودک شما را با خطرات فراوانی روبه‌رو کنند. وقتی کودک شما در حال دویدن است با پیچ خوردن پایش ممکن است به قسمت تیز میز یا دیوار برخورد کند. برای لبه‌های تیز میز می‌توانید از محافظ‌های مخصوص استفاده کنید که قسمت کنج شیشه را می‌پوشاند. اگر قطر شیشه میز شما کمتر از نیم میلی‌متر است برای گرفتن تیزی شیشه می‌توانید از شیرازه‌هایی که در لوازم‌التحریر‌فروش‌ها موجود است استفاده کنید. البته بهترین کار انداختن پتو روی میز است. این کار صدمه‌هایی که کودک درصورت برخورد با میز می‌بیند را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. سعی کنید در کنار لبه و کنج دیوار، کوسن و بالشت قرار دهید تا درصورت برخورد کودک با کنج و لبه دیوار آسیب شدیدی به او وارد نشود. همچنین ممکن است بار‌ها انگشت کودک شما لای در گیر کرده باشد. کودکان علاقه زیادی دارند که در‌های اتاق‌ها را محکم ببندند. با انجام این کار شاید دست کودک لای در گیر کند و آسیب ببیند. شما می‌توانید برای محافظت از کودک خود از محافظ انگشت استفاده کنید. این محافظ‌ها به در‌ها وصل می‌شوند و اجازه بسته‌شدن کامل در را نمی‌دهند و دست کودک لای در گیر نمی‌کند.

محمد معمار-همشهری آنلاین

همچنین ببینید

از خودت شروع کن

اگر امروز صبح که از خواب بیدار شده ای… بببینی که بیست کیلو چاق شده‌اید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.