خانه / اطلاعات عمومی / می خواهید استخدام شوید؛ این ۹ نکته را بخوانید

می خواهید استخدام شوید؛ این ۹ نکته را بخوانید

۲۰۱۵۰۴۰۸۱۶۱۰۱۷۹۹۸بسیاری از اشتباهاتی که در روند مصاحبه‌های شغلی رخ می‌‌دهند قابل پیش‌بینی‌ و اصلاح هستند. رعایت چند نکته می‌تواند فرد را برای یکی از پرچالش‌ترین مراحل زندگی‌اش یعنی “دستیابی به کار دلخواه” یاری کند.

به گزارش جام جم آنلاین ،دکتر جینا بارکا یکی از وبلاگ‌نویسان مجله “روانشناسی امروز” در پژوهشی پیرامون نکاتی که باید هنگام کاریابی در نظر گرفته شود به ۹ نکته بسیار مهم اشاره کرده است. از نظر او فرد جویای کار در هر سنی که باشد با به‌کارگیری قوانین کاریابی می‌تواند به موفقیت برسد.

تلاش در جهت عرضه و معرفی خود در دنیایی که از افراد می‌خواهد همواره با فروتنی و تواضع صحنه اصلی را به دیگران واگذار کنند، بسیار دشوار به نظر می‌رسد. ولی توجه به نکات زیر می‌تواند فرد را در این چالش بزرگ زندگی یاری کند:

۱- قدرت تاثیرگذاری در نخستین برخورد را دست‌کم نگیرید. اگر می‌خواهید در ۹ دقیقه نخست تاثیر مثبت و ماندگاری از خود به‌جا بگذارید باید تلاش کنید بهترین وجوه خود را عرضه کنید. این به این معنا نیست که شخصیتی کاذب از خود بسازید بلکه منظور ارائه بهترین نسخه از خود واقعی است.

۲- از پوشیدن لباس‌های فانتزی مد روز بپرهیزید. پوشش خود را به‌ گونه‌ای انتخاب کنید که باعث جلب توجه نشود. شلوار یا دامن تیره، بلوز تیره یا روشن، کفش راحت و یک شال رنگی پوشش مناسبی است. کفش‌های پاشنه‌داری که باعث شوند هنگام راه رفتن تلو تلو بخورید و یا پاشنه پا زخمی شود برای دیدار نخست و مصاحبه مناسبتی ندارد.

۳- هوشیار باشید و بر صحبت‌های مصاحبه‌کننده تمرکز کنید و از پراکندگی فکر بپرهیزید. هنگامی که مصاحبه‌کننده صحبت می‌کند به جای فکر کردن به این که وقتی نوبت به شما برسد چه خواهید گفت، به آنچه در همان لحظه به شما گفته می‌شود توجه کنید. از ارتباطات غیرکلامی از قبیل برقراری ارتباط چشمی استفاده نمایید که بیانگر توجه و علاقه شماست. لبخند بزنید، لبخندی معقول و به تناوب در موقعیت‌های مناسب تا حدی که دیگران متوجه شوند که فردی شاد و پرانرژی هستید. فضایی ایجاد کنید که مخاطب در آن احساس راحتی کند.

۴- وانمود کنید مشتاق و پرنشاط هستید حتی اگر وجودتان را اضطراب و نگرانی فرا گرفته است. اجازه ندهید اضطراب و ناراحتی خطوط چهره‌تان را تغییر دهد. از اشک ریختن، لرزش لب و زل زدن خودداری کنید.

۵- خود را به گونه‌ای معرفی کنید که مصاحبه‌کننده متوجه حس مسئولیت‌پذیری ‌شما بشود. کارفرما به افرادی نیاز دارد که بتوانند بدون کسب اجازه برای هر اقدامی ابتکار عمل را به دست گیرند. آن‌ها می‌خواهند شما فردی قابل اطمینان باشید. حتی اگر به خود اطمینان ندارید، وانمود کنید که از اعتماد به نفس کافی برخوردار هستید.

۶- دست‌های خود را هنگام مصاحبه روی ران‌ها و یا دسته صندلی قرار دهید. از بازی با موها یا ناخن‌های خود یا هر حرکتی که حاکی از اضطراب و عصبیت باشد خودداری کنید. پاهای خود را تکان ندهید. این حرکات جزیی موجب پرتی حواس می‌شوند، به‌علاوه در ذهن مخاطب خاطره‌ای به یادماندنی به جا می‌گذارند. آنچه شما می‌خواهید این است که هنگام مصاحبه آنچه را گفته‌اید به خاطر داشته باشند، نه حرکاتی که از خود نشان داده‌اید.

۷- اگر چیزی را نمی‌دانید، وانمود نکنید که می‌دانید اما نشان دهید که همواره مشتاق فراگیری چیزهای جدید هستید. بیان “خیر، این کار را هرگز انجام نداده‌ام” و یا “خیر، در این زمینه تجربه‌ای ندارم” کمکی به موفقیت شما نخواهد کرد. به جای آن می‌توان گفت: “همیشه بسیار مشتاق و علاقمند به فراگیری آن بوده‌ام ولی تا کنون فرصتی برای آن نداشته‌ام” یا این که “من در فراگیری سرعت عمل بالایی دارم و اگر کسی به من آموزش دهد، سریعا یاد ‌خواهم گرفت”.

۸- به خاطر داشته باشید که مشاغل بسیاری خارج از آنجا وجود دارد، همانطور که خانه‌های بیشماری برای اسکان و فرصت‌های عشقی بالقوه واقعی برای برقراری رابطه عاطفی وجود دارد. شما تنها به یک مورد از تعداد بیشماری از موارد نیازمند هستید.

۹- زودتر از موعد مقرر در محل حاضر شوید. روزنامه‌ای همراه خود بیاورید تا هنگام انتظار مطالعه کنید. موقع دست دادن نوک انگشتان خود را جوری در دستان طرف مقابل قرار ندهید گویی هیچ استخوانی در بدنتان وجود ندارد.

هنگامی که چیزی به نظرتان خنده‌دار، عجیب و نامربوط می‌رسد و یا این که گیج شده‌اید لبخند بزنید. پس از مصاحبه یک “ای میل” تشکر‌آمیز بفرستید و خود را مشتاق نشان دهید. از تماس تلفنی برای کسب نتیجه خودداری کنید.

با رعایت این نکات، اگر کارفرما به اندازه کافی هوشمند باشد، شما را استخدام خواهد کرد.

همچنین ببینید

از خودت شروع کن

اگر امروز صبح که از خواب بیدار شده ای… بببینی که بیست کیلو چاق شده‌اید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.