خانه / مناسبت‌ها / عید سعید فطر مبارک (+ آشنایی با سنت مردم ایران)

عید سعید فطر مبارک (+ آشنایی با سنت مردم ایران)

ماه میهمانی خدا به پایان رسید. ماهی که طی آن جسم و روح مسلمین با روزه گرفتن، پاک تر و سبک تر شده و به خدا نزدیک تر میگردند.

هیئت امنای مجمع خیرین رسیدن این عیدسعید را به تمامی مسلمین تبریک و تهنیت عرض نموده و قبولی طاعات و عبادات پاک مومنان را از درگاه احدیت مسئلت دارد.

Fetr5

اول ماه شوال را عید فطر می‌گویند که بنابر معنای عید، به معنای بازگشت به فطرت می‌باشد.

‏با فرارسیدن عید سعید فطر، مردم هر یک از استان‌های کشور آیین و سنن خاصی را اجرا می‌کنند که هریک از آنها با آرزوی شادی، سلامتی و تندرستی برای یک سال همراه است.
عید فطر یکى از دو عید بزرگ در سنت اسلامى محسوب می‌شود که درباره آن احادیث و روایات بیشماری وجود دارد. مسلمانان روزه‌دار که ماه رمضان را به روزه‌دارى به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى مباح دیگر امتناع کرده‌اند پس از گذشت یک ماه، در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می‌گیرند.
‏در این میان اقوام‌ مختلف در ایران این جشن را که روز پاداش است هرساله با شکوه بیشتری برگزار می‌کنند.

Fetr3
آذربایجان شرقی:
‏پیشینه رویت هلال ماه در روستاهای آذربایجان شرقی حکایت‌های جالبی دارد چراکه پیش از اینکه رادیو و تلویزیون وارد جامعه ایران شود، روستاییان برای رویت هلال ماه به پشت بام‌ها می‌رفتند و ساعت‌ها منتظر می‌ماندند. بزرگترها بعد از رویت هلال ماه رمضان، به چهره یک کودک معصوم یا یک فرد مومن و نمازخوان نگاه می‌کردند و اعتقاد داشتند که نگریستن به صورت آدمهای بی‌نماز و روزه‌خوار، خوش یمنی درپی نخواهد داشت. نگاه کردن به ‌آیینه و فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد (ص) بعد از رویت هلال ماه هنوز هم به عنوان یک رسم در بین پیرمردان استان آذربایجان شرقی، مرسوم است.

Fetr7

 گیلان و مازندران: 
‏در استان مازندران و گیلان مردم اعتقاد دارند که شب عید فطر همه اعضای خانواده باید در کنار هم باشند و با هم افطار کنند. افرادی که در شهر زندگی می‌کنند در روز عید به روستای محل تولد خود می‌روند و با پوشیدن لباس محلی و بردن غذای خود به طبیعت این روز را جشن می‌گیرند. یکی دیگر از نشانه‌های عید فطر در مازندران و گیلان رفتن به زیارت اهل قبور و دادن آش نذری است. همچنین مردم خیر مازنی و گیلک در این روز به ایتام و فقرا نیز کمک می‌کنند.

Fetr6

 یزد: 
‏یزد‌ی‌ها درعید فطر به نظافت منازل، خرید لباس نو، تهیه شیرینی و میو‌ه‌های تازه فصل و برنامه‌ریزی برای دید و بازدید مشغول می‌شوند و این کارها از جمله مقدمات حلول عید سعید فطر و بزرگداشت آن در بین مردم مومن این استان است.
‏از قدیم الایام رسم بر این بوده است که کسانی که نذر و نیازی دارند با تهیه شیرینی، آن را در محل برگزاری نماز عید فطر و قبل از اقامه نماز بین مردم توزیع می‌کردند. همچنین طبخ آش معروفی به نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) و توزیع آن در صبحگاه عید بین مردم از دیگر آداب و رسوم قدیمی این روز در بین یزدیها است.‏ با اعلام روز اول ماه شوال و فرارسیدن عید سعید فطر، مردم پس از گرفتن غسل و پوشیدن لباس‌های تمیز و معطر راهی مصلای اقامه نماز عبادی سیاسی و شکوهمند این روز مبارک می‌شوند. قبل از اقامه نماز عید، مکبر و مجری این مراسم چندین مرتبه ذکرهای وارد شده این روز را بلند قرائت و نمازگران نیز با او تکرار می‌کنند که مهمترین این ذکرها گفتن الله اکبر، لااله الاالله، صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و خواندن دعای سلامت امام زمان (عج) است. همچنین توزیع شیرینی قبل ازاقامه نماز بین مردم از رسوم ویژه هموطنانمان در استان یزد است.‏در اکثر مناطق استان براساس یک سنت دینی وارزشی، مردم بلافاصله پس از اتمام نماز عید سعید فطر و قبل از رفتن به منازل خود، بر سرقبور مطهر شهیدان رفته و با به همراه بردن خیرات از قیبل خرما، شیرینی و گل، یاد شهدا و گذشتگان خود را گرامی می‌دارند.شستن قبور شهدا و اموات، قرائت آیات کلام وحی و ذکر ادعیه از دیگر مواردی است که در این روز صورت می‌گیرد.
‏مردم مومن استان یزد در ادامه آداب و رسوم خود در این روز به دید و بازدید بزرگترها و ریش سفیدان خانواده و محل سکونت خود می‌روند و این عید را به آنها تبریگ می‌گویند. مردم این استان معتقدند عید سعید فطر همان روز تولد دوباره انسانها و بازگشت به فطرت پاک انسانی و الهی است.

Fetr4

 کرمان: 
‏کرمانی‌ها همانند سایر مسلمانان در روز عید فطر هم نماز عید فطر به جا می‌آورند و با دادن فطریه به یاری نیازمندان می‌شتابند. آنها همچنین پس از نماز به دیدار خانواده‌هایی که به تازگی عزادار شده‌اند می‌روند و به آنها تسلیت می‌گویند. زیارت اهل قبور و دید و بازدید اقوام و آشنایان از دیگر آداب روز عید فطر در کرمان است.

Fetr2

 ساوه: 
‏مردم خداجوی این خطه، پس از اقامه نماز فطر و پرداخت فطریه به نیازمندان و قبل از رفتن به منازل خود، بر سرقبور مطهر شهیدان رفته و با توزیع خیرات یاد شهدا و گذشتگان خود را گرامی می‌دارند. در این روز خانواده‌هایی که به تازگی فردی را از دست داده‌اند با برگزاری آیین سنتی «نوعید» که شامل فاتحه خوانی و توزیع مواد غذایی بین افراد مستحق است، برای فرد درگذشته طلب مغفرت می‌کنند. از دیگر آیین مردم ساوه در روز عید سعید فطر، فرستادن عیدی توسط تازه داماد به خانه نامزد خود است. مطابق این سنت دیرینه در روز عید فطرتازه داماد، عیدانه نامزدش شامل میوه‌های فصل، پارچه لباسی، یک تکه جواهر و شیرینی را به خانه پدر عروس می‌برد.

Fetr1

 شیراز: 
‏مردم شیراز در آخرین شب ماه مبارک رمضان، به پشت بام خانه یا خارج از شهر می‌روند تا ماه شوال را رویت کنند و صبح عید فطر به مساجد می‌روند و نماز مخصوص این روز را می‌خوانند و فطریه می‌پردازند، سپس صبحانه‌ای تشکیل شده از نان، پنیر و سبزی در بین مردم تقسیم می‌کنند.
‏روز عید فطر هر ساله برای مردم شیراز روز جشن و سرور است که در آن به حمد و ثنای خدای بزرگ می‌پردازند.

Fetr5

 سیستان و بلوچستان: 
‏روز عیدسعیدفطر از روزهای مهم در نواحی مختلف سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود. در این روز مردم لباس نو می‌پوشند و پس از ۳۰ روز روزه داربودن در محل‌هایی به نام «عیدگاه» جمع می‌شوند و نماز عیدفطر برپا می‌کنند و فطریه می‌دهند و پس از آن به خانه باز می‌گردند.
‏دید و بازدید از اقوام و خویشان، بجای آوردن صله رحم و تبریک عید فطر به آنها از جمله کارهایی است که مردم سیستان و بلوچستان انجام می‌دهند.
‏با توجه به زمان بر بودن دوخت البسه سوزن دوزی شده، زنان بلوچی در ماه رمضان به محض فراغت از کار منزل تا عصر به دوخت و دوز و «سوزن دوزی» لباسهای مخصوص عید فطر خود و فرزندانشان مشغول می‌شوند بنابراین چند روز مانده به پایان ماه مبارک رمضان شهرهای بزرگ و مراکز خرید در بلوچستان به طور چشمگیری شلوغ می‌شوند و مردم شهرهای کوچک و روستاها برای تهیه ملزومات عید، خود را به شهرها می‌رسانند.
‏در شب پایانی ماه مبارک رمضان زنان بلوچ با تهیه و آماده کردن حنا که معمولاً حنای محلی آن منطقه است، خود را برای مراسم حنا بندان آماده می‌کنند. در این مراسم که شب قبل از عید فطر برگزار می‌شود، با همکاری زنانی که مهارت خاص در طراحی دست با حنا دارند، نقش‌های مختلف و زیبایی را بر روی دست‌های زنان و دختران این استان می‌کشند.

Fetr3

 خوزستان: 
‏عید فطر برای مردم خوزستان از جمله عیدهای بسیار مهم و معنوی است و مردم این استان هر ساله با چراغانی شهرها فرارسیدن این عید بزرگ را به همگان نوید داده و تبریک می‌گویند.
‏در این روز جوانان با ظاهری آراسته در بین مردم حاضر می‌شوند و مردم که از چند روز قبل خود را برای این روز آماده کرده‌اند در این روز، پس از اقامه نماز عید فطر به برگزاری آیین‌های این روز می‌پردازند.
‏مردم خوزستان عید فطر را در کنار اعضای خانواده و دوستان سپری می‌کنند و پس از رفتن به قبرستان‌ها و خواندن فاتحه برای اهل قبور، برای تبریک عید به خانه همسایه‌های عزادار محله خود می‌روند و برای آنان دعای سالی خوش و بی‌مصیبت می‌کنند.
‏همچنین بازدید از بزرگان محله از دیگر برنامه‌های این روز سعید است.
‏در این روز مبارک درب خانه‌های مردم خونگرم خوزستانی به روی همه باز است و در هر خانه‌ای سفره‌ای رنگین پهن است. همچنین در میان عشایر خوزستان نیز مردم با «هوسه» و پایکوبی کوچه‌های محلات را طی می‌کنند و به سراغ بزرگ محله و قبیله رفته و در مضیف (مکان پذیرایی) گرد هم می‌آیند. برخی در این مجلس به شعرسرایی می‌پردازند و ترنم شنیدن صدای شعرهای شعبی (شعرهایی با زبان گفتار مردم کوچه بازار) به گوش می‌رسد. در این روز برخی از مردم به پخش شیرینی و شربت در مجالس و محافل و کوچه و بازار می‌پردازند.

Fetr7

 هرمزگان: 
‏برای مردم هرمزگان عید فطر اهمیت ویژه‌ای دارد و مردم این منطقه بر این باورند که غذای روز عیدفطر برای کسانی که روزه بوده‌اند مزه دیگری دارد که روزه‌خواران هرگز طعم آن را نخواهند چشید.
‏به دلیل اهمیت این عید مردم این استان تا ۳ روز بعد از عید هم فرارسیدن یان روز را به هم تبریک و شادباش می‌گویند.
‏سرزدن به یکدیگر و بجای آوردن صله رحم و پذیرایی با صبحانه عید شامل چای، برنج و گوشت و یا هلیم از رسوم مردم این استان است.
‏درجزیره قشم در روز عیدفطر و پس از ادای نماز عید سفره گسترده‌ای پهن می‌شود و از نمازگزاران پذیرایی می‌شود. همچنین در شهرستان رودان بیشتر نانوایی‌ها دو روز قبل از رسیدن عیدفطر به پخت شیرینی‌ها و کلوچه‌های محلی برای پذیرایی عید مشغول می‌شوند.

منبع: سایت روزنامه اطلاعات http://www.ettelaat.com/etint/?p=63553

 

 

 

 

همچنین ببینید

۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی گرامی باد

  بعضی کتاب ها یک «دام» هستند و برخی دیگر«صد دام». کتاب های گمراه کننده، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.