خانه / اطلاعات عمومی / مراقب پلاستیک‌های خطرناک باشید!

مراقب پلاستیک‌های خطرناک باشید!

در ماه‌ رمضان بسیاری از مردم نذری می‌دهند. نذری‌های خوش‌مزه‌ای مثل شله‌زرد، حلیم و انواع آش‌. خیلی از رستوران‌های کوچک و بزرگ دم افطار که می‌شود آش نذری و حلیم می‌فروشند.

آن‌ها این مواد غذایی را در ظرف‌های یک‌بارمصرف پلاستیکی می‌ریزند؛ آن‌هم وقتی که دیگ آش و حلیم در حال غلغل‌زدن است و در نقطه‌ی جوش. آن‌ها این مواد داغ را توی ظرف‌های یک‌بار‌مصرف پلاستیکی می‌ریزند و به دست مشتری می‌دهند. ما هم آن ها را می‌خوریم و نمی‌دانیم با بدن خود و با طبیعت چه می‌کنیم؟

ماه مبارک رمضان است و دراین ماه مثل سال‌های گذشته، مرکز آموزش تخصصی و نمایشگاه دائمی سازمان مدیریت پسماند به ائمه‌ی جماعات آموزش‌هایی برای‌آگاه‌سازی شهروندان می‌دهد. در این برنامه از ائمه‌ی جماعات خواسته می‌شود که به  شهروندان درباره‌ی استفاده‌ از ظرف‌های یک‌بارمصرف پلاستیکی هشدار دهند.

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه، هنگامه قدیری، کارشناس مرکز آموزش تخصصی و نمایشگاه دائمی سازمان مدیریت پسماند درباره‌ی این ظرف‌های پلاستیکی توضیح می‌دهد: «این ظرف‌ها که برای توزیع نذری به‌کار می‌روند، تأثیرهای مخربی بر بدن دارند.

ظرف‌های یک‌بارمصرف برپایه‌ی نفت هستند. وقتی مواد غذایی با حرارت بالا در این ظرف‌ها می‌ریزیم، مخصوصاً موادی که بیش از چهل درجه‌ی سانتی‌گراد حرارت دارند، مثل شله‌زرد، حلیم، آش و…، ‌باعث فعل و انفعالات شیمیایی می‌شوند و دی‌اکسین آزاد می‌شود.

این دی‌اکسین همراه غذا وارد بدن ما می‌شود و در بافت‌های چربی می‌نشیند. بدن به‌عنوان مهاجم با آن برخورد می‌کند و به آن حمله‌ور می‌شود تا آن را از بین ببرد و همین باعث می‌شود که در بدن ما توده‌های بدخیم و خوش‌خیم ایجاد شود.

این ظرف‌ها خیلی خیلی خطرناک‌اند و باعث سرطان می‌شوند. در ضمن این مواد محیط‌زیست را از جمله‌آب‌ و خاک را هم آلوده می‌کنند و تجزیه نمی‌شوند.»

دوچرخه شماره ۸۳۳

آب با طعم پلاستیک

فصل تابستان، بسیاری از کودکان و نوجوانان وقتی که برای ورزش و بازی بیرون می‌روند با خود یک بطری پلاستیکی می‌برند که قبلاً در فریزر گذاشته شده و آب آن یخ زده است. قدیری درباره‌ی این کار هم توضیح می‌دهد:

«این ظرف‌ها  از جنس پلی‌اتیلن ترفتالات هستند. نگه‌داری آب در ظرف‌هایی مانند ظرف آب معدنی و نوشابه در فریزر خطرناک است، چون آبی که یخ می‌بندد و به دیواره‌ها می‌چسبد وقتی دوباره مایع می‌شود، بخشی از مواد بطری را هم داخل آب می‌آورد.

این مواد برای بدن بسیار مضرند. این ظرف‌ها را نباید در هوای بیش از چهل درجه‌ی سانتی‌گراد و  دمای صفر و زیر صفر قرار داد. بنابراین توصیه‌ی ما به کودکان ونوجوانان این است که آب پلاستیکی مصرف نکنید.»

 این کارشناس توصیه می‌کند: «قمقمه‌های فلزی و فلاسک‌هایی که درجه‌ حرارت مایعات را در سطحی مناسب نگه  می‌دارند، بهترین ظرف‌های آب هستند.»

برگرفته از همشهری آنلاین

همچنین ببینید

اصول اولیه ورزش کوهنوردی

اصول اولیه ورزش کوهنوردی: برای انجام یک کوهنوردی موفق باید از نظر جسمی شرایط خاصی داشته باشید؛ ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.