خانه / اطلاعات عمومی / راه و روش نگهداری از بیمار سرطانی درخانه

راه و روش نگهداری از بیمار سرطانی درخانه

۶۶سرطان این روزها نامی آشنا برای بیشتر خانواده‌ها شده است و تقریبا کمتر کسی را می‌توان یافت که در اقوام نزدیک خود سابقه ابتلا به این بیماری را ذکر نکند. به نوعی، سرطان در دنیا به یک سونامی تبدیل شده که هر روز شمار زیادی به آن مبتلا می‌شوند.

طبق آمارها، هر روز حدود ۳۴۰۰ نفر در آمریکا مبتلا به سرطان تشخیص داده می‌شوند، اما به دلیل روند درمان طولانی‌مدت و شرایط دشواری که برای بیمار رخ می‌دهد، مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان دشواری‌های خاص خودش را دارد و در کنار درمان‌های پزشکی، خانواده‌ها باید نحوه برخورد و نگهداری از آنها را بیاموزند.

هم‌دوش آنها باشید

مبتلایان به سرطان باید در طول بیماری و درمان، مقاومت بدن خود را حفظ کنند و شما به عنوان یکی از اطرافیان بیمار سعی کنید در انجام کارهای روزانه مانند غذا درست کردن، جارو کردن خانه، شست‌وشوی ظروف و لباس‌ها و حتی خرید بیرون از منزل به آنها کمک کنید.

نوبت پزشک برایشان بگیرید

مبتلایان به سرطان معمولا علائم مختلفی را در طول بیماری از خود نشان می‌دهند. بهتر است با یادداشت کردن این علائم، هنگام مراجعه به پزشک معالج، او را در جریان بگذارید تا در روند درمان مؤثرتر باشد و او با آگاهی از نحوه پیشرفت بیماری، درمان مناسب را برای بیمار در نظر بگیرد.

گوش شنوایی برایشان باشید

گاهی کمک کردن به یک بیمار مبتلا به سرطان، تنها نشستن در کنار او و گوش دادن به حرف‌های اوست. بگذارید او از احساسات، ترس‌ها و نگرانی‌هایش بگوید، اما به خاطر داشته باشید که حرف‌های او را قطع نکنید و بگذارید تا انتها حرف‌هایش را بگوید. این کار باعث می‌شود افکار او مختل شود. در تصمیم‌گیری‌ها به آنها کمک کنید و اجازه دهید درباره تصمیم‌هایی که می‌گیرند، با شما مشورت کنند.

مراقب هزینه‌ها و خدمات درمانی باشید

سرطان از نظر درمانی، بیماری پرهزینه‌ای است و برای بیمار و خانواده هزینه‌های هنگفتی را به دنبال دارد که در طول درمان و گذر زمان نیز این مبالغ بالاتر می‌رود. با استفاده از بیمه سلامت و قرار گرفتن تحت پوشش طرح‌های بیمه‌ای، بیماران مبتلا به سرطان می‌توانند از کمک‌های مالی برای درمان خود استفاده کنند.

به آنها دلگرمی دهید

معمولا بیمار مبتلا به سرطان خود را از جامعه جدا می‌بیند و احساس تنهایی می‌کند. سعی کنید در طول این مدت او را تنها نگذارید و به همراه دوستان، اقوام و آشنایان اوقاتی خوب و سرشار از شادی را برای او رقم بزنید تا کمتر زمانی برای فکر کردن به بیماری خود داشته باشد. اگر می‌توانید گاهی برایش گل یا هدیه تهیه کنید و او را خوشحال کنید.

اطلاعات خود را بالا ببرید

با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید اطلاعات زیادی را درباره سرطان و نحوه درمان و برخورد با مبتلایان به دست آورید. از این طریق شما می‌توانید کمک زیادی به آنها کنید و کمک فکری داشته باشید و به بسیاری از پرسش‌های آنها پاسخ دهید. شما همچنین می‌توانید اطلاعاتی را درباره داروهای مصرفی بیماران تهیه کنید و در اختیار آنها قرار دهید.

از مشاوره کمک بگیرید

معمولا روش‌های عاطفی مختلفی برای حمایت روحی از مبتلایان به سرطان وجود دارد که می‌توانید از مشاور بیمارستان کمک بگیرید تا راهکارهای مورد نظر را در اختیار شما قرار دهد. به این شیوه، می‌توانید مشکلات عاطفی و احساسی بیماران را کنترل کنید و پاسخ مناسبی به آنها دهید.

هنگام مراجعه به پزشک، تمام پرسش‌های مرتبط با بیماری فرد مبتلا را از پزشک بپرسید و اطلاعات لازم را از او بگیرید تا راحت‌تر بتوانید با بیمار و شرایط او کنار بیایید و او را در روند بیماری و درمان همراهی و کمک کنید.

به دلیل بیماری و درمان‌های دشواری که بیمار مبتلا به سرطان در مدت بیماری با آن مواجه می‌شود، باید منتظر تغییر رفتار و خلق و خوی آنها باشید. داروهای مختلف و شیمی‌درمانی، ناراحتی از وضعیت موجود و استرس از جمله عواملی است که باعث عصبانیت و ناراحتی مبتلایان به سرطان می‌شود.

تا جایی که می‌توانید حس اعتماد به نفس و استقلال را در مبتلایان به سرطان تقویت کنید و کاری کنید که مانند زمان قبل از بیماری فعال باشد؛ به طوری که تا حد امکان اجازه دهید خودشان کارهای روزمره را انجام دهند و در صورتی که نیاز به کمک داشتند، از آنها دریغ نکنید. اعتماد کردن در انجام کارها به آنها اعتماد به نفس می‌دهد.

سعی نکنید به تنهایی همه کارها را انجام دهید. نگهداری از بیمار به مرور خستگی زیادی را به دنبال می‌آورد، بنابراین هرگز قبول کمک دوستان و اقوام را رد نکنید. همکاری با دیگران فرصت‌های خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به بهترین نحو از بیمار مبتلا به سرطان نگهداری کنید.

همه اینها درحالی است که اطرافیان مبتلایان به سرطان نیز در طول دوره بیماری، استرس فراوانی را متحمل می‌شوند و همین امر شرایط روحی آنها را نیز بشدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. به منظور کاهش استرس بهتر است این راهکارهای ساده را دنبال کنید:

* نگرش مثبتی داشته باشید.

* این را بپذیرید که برخی اتفاقات خارج از کنترل شما هستند.

* به جای عصبانی شدن، از گفته‌های خود دفاع کنید و عقیده‌ها، نظرات و احساسات خود را به جای خشمگین شدن، بروز دهید و ابراز کنید.

* آرام شدن بعد از عصبانیت را فرا بگیرید.

* به طور منظم ورزش کنید. بدن زمانی که در شرایط مناسب و خوب جسمانی قرار داشته باشد، راحت‌تر با استرس مقابله می‌کند.

* غذاهای مقوی و متعادل مصرف کنید.

* استراحت کنید و به مقدار کافی بخوابید. بدن برای رها شدن از اتفاقات پراسترس روزمره به بازیابی نیاز دارد که با خواب می‌تواند این کار را بخوبی انجام دهد.

* از مواد مخدر و مشروبات الکلی برای کاهش استرس خود استفاده نکنید.

* می‌توانید از گروه‌های حمایتی مشابه برای رد و بدل کردن تجربیات خود استفاده کنید و متوجه شوید که شما در مواجهه با چنین شرایط دشواری تنها نیستید.

همچنین ببینید

اصول اولیه ورزش کوهنوردی

اصول اولیه ورزش کوهنوردی: برای انجام یک کوهنوردی موفق باید از نظر جسمی شرایط خاصی داشته باشید؛ ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.