خانه / اطلاعات عمومی / با انجام کار خیر به خودمان کمک کنیم

با انجام کار خیر به خودمان کمک کنیم

۱۴ضرورت انجام کار خیر و عام‌المنفعه را می‌توان از دو منظر شناخت، یکی از جنبه معنوی و عقیدتی و دوم از بعد روان‌شناسی و سلامت روان. ادیان الهی انسان‌ها را به انجام کار خیر تشویق و توصیه می‌کنند که بخشی از عمر و زندگی‌مان برای رسیدگی به امور دیگران صرف شود؛ این همان چیزی است که علم روان‌شناسی نیز برآن صحه می‌گذارد.

زمانی که آبراهام مازلو، روان‌شناس مشهور برای طراحی هرم نیازهای انسانی مشغول مطالعه بود، دریافت که آدم‌های سعادتمند و موفق، لزوما کسانی نیستند که مدرک تحصیلی بالا یا ثروت دارند بلکه یکی از ویژگی‌های این افراد، مشارکت در فعالیت اجتماعی است.

از منظر دینی نیز کسی که می‌خواهد برکت در زندگی‌اش باشد، باید به دیگران خدمت کند و بخشی از زمان خویش را برای حضور در جامعه و مشارکت در کارهای جمعی و نیکوکارانه صرف کند. بنابراین اگر می‌خواهیم جامعه‌ای دینی با معنویت بالا داشته باشیم، باید به این نکته توجه کنیم و فرهنگ مشارکت و داوطلبی را ترویج دهیم.

البته در کشور ما زمینه‌های بروز مشارکت به طور کامل وجود ندارد و تشکل‌های غیردولتی هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل از ظرفیت اجتماعی استفاده کنند که این نیز عاملی برای پایین بودن سطح مشارکت اجتماعی در کشور ماست. با این حال برای داشتن جامعه سالم، گریزی از مشارکت و کار خیر نیست. زمانی که کار خیری انجام می‌شود، بانی وفاعل این کار بیش از کسی که آن خدمت را دریافت کرده لذت می‌برد. بنابراین با انجام کار خیر به خودمان کمک می‌کنیم، نه به دیگران زیرا بهره روانی و معنوی ناشی از آن کار، به سلامت روان ما می‌انجامد .

دکتر حمید سپهر-روان‌شناس

برگرفته از جام جم آنلاین

همچنین ببینید

از خودت شروع کن

اگر امروز صبح که از خواب بیدار شده ای… بببینی که بیست کیلو چاق شده‌اید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.